انحصار واردات 80 درصد خوراک دام طیور در دست چند نفر، فروش به قیمت چند برابر در بازار سیاه

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه انحصار واردات 80 درصد خوراک دام کشور در دست چند نفر خاص است، گفت: این محصولات وارداتی نه با قیمت مصوب، بلکه به قیمت چند برابر در بازار سیاه به فروش می رسد.

انحصار واردات 80 درصد خوراک دام طیور در دست چند نفر، فروش به قیمت چند برابر در بازار سیاه

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، امروز نشست خبری با حضور نماینده دامداران و نیز نماینده فرآورده های لبنی درباره صادرات شیر خشک برگزار گردید.

در طول یک سال گذشته فراوری شیرخشک در کشور افزایش یافته و بنابر آماری که از سوی مسئولان ارائه می گردد، 55 هزار تن شیرخشک دپو انباشته شده در انبار ها وجود دارد که در این میان بعضی در برابر صادرات این محصول سنگ اندازی می نمایند و دولت هم با اعمال عوارض صادراتی در حقیقت مانعی برای صادرات شیرخشک ایجاد نموده است.

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در این نشست خبری با انتقاد از سنگ اندازی ها در برابر شیرخشک گفت: این اتحادیه معتقد است صادرات همیشه به عنوان سوپاپ اطمینان برای فراوری کالا است و از آنجایی که شیر یک محصول فسادپذیر است و ماندگاری آن بیش از 24 ساعت نیست، کارخانه ها مجبورند آن را به شیرخشک تبدیل نموده و در شرایط مناسب صادر نمایند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران اضافه نمود: در سال های گذشته با کاهش مصرف لبنیات تعدادی کارخانه های فراوریی شیرخشک فعال شدند و شیر مازاد را به شیرخشک تبدیل کردند.

وی اضافه نمود: در ماه های گذشته دولت اگرچه تصمیم گرفته صادرات شیرخشک انجام گردد، اما در این تصمیم گیری ها نمایندگان فراوری حضور نداشتند و نتیجه آن شد که اکنون مسئله صادرات شیرخشک با مشکلاتی همراه است.

سلطانی با اشاره به اینکه از کارخانه های فعال حمایت جدی نمی گردد، گفت: متأسفانه کارخانه هایی که شیر دامدار را کمتر می خرند، اتفاقاً بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تأکید کرد که با توجه به وجود مازاد شیر باید صادرات و واردات شیرخشک پس از انجام ذخیره استراتژیک آزاد باشد و اجازه دهند، اگر محصولی بیش از احتیاج وجود دارد، صادر و اگر احتیاجی در داخل شد وارد گردد.

وی اضافه نمود: با وجود دپوی شیرخشک 55 هزار تن و اشباع شدن انبار ها در صورتی که شیرخشک صادر نگردد، به فراوری ضربه وارد می گردد.

سلطانی در بخش دیگری از صحبت های خود تأکید کرد: متأسفانه بعضی مسئولان با تصمیمات نادرست خود چوب لای چرخ فراوری می گذارند.

* انحصار واردات خوراک دام در دست چند نفر افراد خاص

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اضافه نمود: تعدادی افراد خاص 80 درصد نهاده کشور را با ارز دولتی وارد می نمایند و آن را در بازار آزاد با قیمت های گزاف می فروشند.

وی اضافه نمود: این افراد محموله ها را به استان ها ارسال می نمایند و آن ها یک فاکتور با محاسبه نرخ مصوب صادر می نمایند و بقیه پول را به حساب شخصی آن ها واریز می نمایند.

سلطانی با تأکید براینکه نهاد ها به ارز دولتی به دست اتحادیه ای که نمایندگان دامداران است، نمی رسد، گفت: قیمت ها در بازار چندین برابر است. مثلاً کنجاله با ارز دولتی که باید به قیمت 2450 تومان به فروش برود به قیمت 7800 تومان فروخته می گردد.

وی در بخش دیگری از صبحت های خود با انتقاد از اقدامات افراد خاص گفت: این ها تنها واردنمایندگان نهاده نیستند، بلکه در انحصار واردات کره هم نقش دارند. یعنی همیشه به دنبال ارز 4200 تومانی هستند که برای آن ها سودآور است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: متأسفانه دامدارانی که خوراک دام را از این افراد به قیمت چند برابر خریداری می نمایند، نمی توانند آن ها را لو بدهند، به خاطر اینکه دام های شان گرسنه می ماند.

سلطانی با بیان اینکه دستگاه های نظارتی در نظارت اهمال می نمایند، گفت: کافی است دستگاه های نظارتی آنالیز نمایند که ارز 4200 تومانی آقایان خاص در چند روز داده می گردد و شرکت های دیگر واردنماینده را چگونه ارز می دهند.

در این نشست سلطانی در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی می گوید 460 شرکت واردنماینده خوراک دام و طیور وجود دارد، گفت: متأسفانه واردات در دستان چند فرد خاص است و بقیه را آن قدر می دوانند و ارز نمی دهند تا از چرخه خارج شوند.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال من خودم کارخانه فراوری خوراک دام دارم و پروانه هم دارم، اما زمانی که تقاضای ارز برای واردات می کنم، واقعاً نمی دهند. شرایط را سخت می گیرند، اما آقایان خاص بلافاصله ارز می گیرند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5962

به "انحصار واردات 80 درصد خوراک دام طیور در دست چند نفر، فروش به قیمت چند برابر در بازار سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انحصار واردات 80 درصد خوراک دام طیور در دست چند نفر، فروش به قیمت چند برابر در بازار سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید