جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 18 آبان ماه 99

به گزارش مجله وبلاگ فروش، شاخص کل امروز هم فرایند نزولی دارد. این بار در 30 دقیقه ابتدایی بازار امروز شاهد کاهش 13 هزار و 700 واحدی شاخص کل بورس هستیم. در روزی که بیش از 90 درصد نماد ها کاهش قیمت دارند و برای بیش از 70 درصد آن ها صف فروش تشکیل شده، چندان نمی توان به بازگشت فرایند صعودی امیدوار بود. در ساعات اولیه معاملات امروز شاخص کل 1.1 درصد و شاخص هم وزن 37 صدم درصد کاهش پیدا کرده اند. عمده کاهش شاخص کل بر عهده نماد های فملی، خودرو، وبملت، شتران، کگل، پارس و وبصادر است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 18 آبان ماه 99

نقشه بازار سراسر قرمزرنگ است

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه، از مجموع 279 نماد معامله شده بورسی حدود 255 نماد ارزش سهام خود را از دست داده و تنها 24 نماد با رنگ سبز به تابلو بازار آمده اند. موردی که نشان می دهد امروز هم شاهد کاهش قیمت سهام در بیش از 90 درصد نماد ها هستیم. فرابورس هم چندان شرایط بهتری ندارد. در این بازار از مجموع 204 نماد معامله شده، 162 نماد قرمزرنگ هستند و حدود 42 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 18 آبان ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز رنگ خونین به خود گرفته. هرچه باشد امروز بیش از 90 درصد نماد ها قرمزرنگ و بیش از 70 درصد آن ها صف فروش دارند. موردی که باعث شده قرمزی بازار امروز بیشتر به چشم بیاید. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بیشترین حجم معاملات و بدترین شرایط را دارند. چراکه دامنه نوسان 10 درصدی این گروه باعث شده صندوق های سهامی بیش از پنج درصد ارزش خود را از دست بدهند. محصولات شیمیایی به جز شدوص و شتوکا اغلب صف فروش دارند. بانک ها و موسسات اعتباری همگی قرمزرنگ هستند و تا پنج درصد کاهش قیمت را تجربه می کنند. در بین خودرویی ها، خزر تنها نماد سبزرنگ است و دیگران مثل خودرو و خساپا با صف فروش به استقبال سهامدارانشان آمده اند. انبوه سازی ها، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها، عرضه برق و گاز، زراعت، غذایی ها، کانه های فلزی، پالایشگاه ها و فلزات اساسی دیگر گروه های سراسر قرمزرنگ بازار امروز هستند. در بین آن ها کاشی و سرامیک همچنان رنگ سبز خود را حفظ کرده است.

70 درصد بازار سرمایه در صف فروش

ساعات اولیه معاملات امروز، سهامداران بورس در 370 نماد که حدود 70 درصد کل بازار سرمایه را تشکیل می دهند، برای فروش سهام خود صف کشیده اند. ارزش کل صف های فروش به حدود هفت هزار و 100 میلیارد تومان می رسد و در صدر آن ها نماد های فلزات اساسی قرار دارند. فولاد امروز با صف فروش 369 میلیارد تومانی بدترین شرایط را تجربه می کند و در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته است. وملی صف فروش 254 میلیارد تومانی دارد و ارزش صف فملی به رقمی حدود 235 میلیارد تومان می رسد. پشت سر آن ها خودرو با صف 194 میلیارد تومانی، شبندر با صف 173 میلیارد تومانی، ثشاهد با صف 157 میلیارد تومانی و حکشتی با صف 127 میلیارد تومانی به چشم می خورند. در بازار فرابورس هم نماد های دی، کرمان، ذوب و شگویا صف فروش سنگینی را تجربه می کنند.

در آن سوی بازار 30 نماد صف خرید دارند. سنگین ترین صف خرید در نماد عرضه اولیه ولپارس تشکیل شده که ارزش آن به حدود 62 میلیارد تومان می رسد. گدنا و غصینو با صف خرید 48 میلیارد تومانی در مقام های دوم و سوم ایستاده اند و پشت سر آن ها نماد های کدما با صف 45 میلیارد تومانی و رافزا با صف 35 میلیارد تومانی به چشم می خورند. ارزش کل صف های خرید در ابتدای بازار امروز حدود 480 میلیارد تومان است.

ورود پول هوشمند و رنج مثبت در نماد های دارویی

از ساعت 11 و 30 دقیقه شاهد رنج مثبت در تمام نماد های دارویی هستیم. جرقه آن در نماد دزهراوی خورد و کم کم کل گروه سبزپوش شد. خرید سهام از صف فروش و تبدیل آن به صف خرید در کمتر از چند دقیقه رخ داد و در اغلب نماد ها شاهد صف خرید با وجود قیمت خاتمهی منفی هستیم. این یعنی کسانی که صف خرید تشکیل داده اند، در حال خرید سهام با قیمتی بالاتر از حداکثر قیمت روز کاری بعد هستند. بررسی ها نشان می دهد عمده این نماد ها به خاطر ورود پول هوشمند به فرایند صعودی افتاده اند. برای مثال در نماد برکت میانگین خرید هر کد حدود 32 میلیون تومان و میانگین سفارش های فروش حدود 15 میلیون تومان بود. در نماد دزهراوی قدرت خریداران حدود 22 میلیون تومان و قدرت فروشنده ها به طور میانگین 13 میلیون تومان محاسبه می شود که نشان دهنده ورود پول هوشمند و گروهی به نماد های دارویی است.

کاهش 22 هزار واحدی شاخص بورس در بازار بی رونق

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در خاتمه معاملات روز یکشنبه 18 آبان ماه با کاهش 22 هزار و 402 واحدی به رقم یک میلیون و 240 هزار و 484 واحد رسید. امروز شاخص کل 1.77 درصد و شاخص هم وزن 73 صدم درصد کاهش داشتند. عمده کاهش شاخص کل در بازار امروز به خاطر کاهش قیمت سهام فملی، کگل، فولاد، خودرو، وبملت، پارس و شتران بوده است.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز یکشنبه 18 آبان ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار در خاتمه معاملات نشان می دهد حدود یک سوم معاملات در بازار بی رونق امروز مربوط به صندوق های سرمایه گذاری بوده است. در بین آنها دارا یکم بیشترین حجم معاملات را شاهد بود و با کاهش هشت درصدی قیمت به کار خود خاتمه داد. دیگر صندوق های سهامی هم عموما کاهش بیشتر از پنج درصدی را تجربه کردند. گروه دارویی امروز از عجایب بازار به حساب می آید. تمام نمادهای این گروه به جز دلقما در عر چند دقیقه از صف فروش به صف خرید رفتند. بیشترین حجم معاملات در این گروه مربوط به برکت، دتولید و دفارا است. خیلی از نمادهای دارویی در حالی صف خرید دارند که قیمت خاتمهی آنها منفی است. محصولات شیمیایی در رتبه دوم برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات قرار گرفته اند. در این گروه اغلب نمادها صف فروش دارند. سرمایه گذاری ها، بانک ها، عرضه آب و برق، خودرویی ها، فلزات اساسی، انبوه سازی و زراعت شرایط مشابهی را تجربه می کنند. امروز گروه سیمانی ها در نیمه ساعات معاملات از صف فروش جدا شدند اما نتوانستن با رنگ سبز به کار خود خاتمه دهند.

ارزش معاملات، تنها چهار هزار میلیارد!

معامله گران بورس امروز در مجموع حدود دو میلیارد و 350 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب 275 هزار معامله به ارزش دو هزار و 288 میلیارد تومان دادوستد کردند. حتی با در نظر دریافت معاملات اوراق اخزا ارزش معاملات فرابورس هم نهایتا به هزار و 802 میلیارد تومان می رسد که مجموع این دو رقم نهایتا چهار هزار و 90 میلیارد تومان خواهد بود. این رقم در ماه های گذشته بی سابقه به نظر می رسد و نشان می دهد بورس کم رونق ترین بازار را در چند ماه اخیر پشت سر گذاشت.

دلیل سبز شدن نمادهای دارویی در بازار قرمز امروز

حذف ارز 4200 تومانی از روی قیمت مواد اولیه شرکت های دارویی باعث رشد سهام آنها در بورس شده است. شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه چنین نظری دارد و می گوید دلار تامین مواد اولیه شرکت ها دارویی آزاد شد و به همین دلیل در قیمت محصولات نهایی این شرکت با افرایش قیمت روبرو خواهیم بود و همین موضوع سبب شده که امروز سهام گروه های دارویی رشد داشته باشند. قبل از آزاد شدن نرخ دلار برای تامین مواد اولیه دارو، این مواد با ارز 4200تومان وارد کشور می شد و شرکت های دارو سازی هم مجبور به فروش محصولات خود با نرخ مصوب وزارت بهداشت می کردند اما با این اتفاق شرکت ها محصولات خود را با قیمت آزاد در بازار می فروشند.

دستور عجیب روحانی به وزیر اقتصاد: بفروشید!

رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرده در شرایط رو به بهبود اقتصادی، دولت با اتخاذ سیاست های متناسب اقتصادی و کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید و توسعه سرمایه گذاری، حفظ ارزش پول ملی و کمک به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور را با قوت دنبال می کند. روحانی در این جلسه وزیر اقتصاد را مکلف کرد در راستای ارتقای انضباط اقتصادی و بودجه ای، فروش سهام و دارایی های مازاد دولتی و انتشار اوراق بدهی دولت را طبق برنامه مصوب ادامه دهد. اتفاقی که واکنش فعالان بورس را در پی داشته. آنها می گویند در شرایط فعلی بورس، دولت به جای خرید، به فکر فروش سهام است که نهایتا به بیشتر شدن بحران دامن خواهد زد.

تلاش ناکام برای حمایت در ساعات اولیه بازار

بررسی تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار نشان می دهد امروز شرکت های حقوقی در مجموع حدود 513 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند. با وجود صف های فروش هفت هزار میلیاردی در بازار امروز، چنین رقمی نمی تواند حمایت بزرگی از بازار به حساب بیاید. با این وجود عمده خرید سهام توسط شرکت های حقوقی در ساعات اولیه بازار و در تلاش برای کاهش وزن صف های فروش بوده است. آن ها عمدتا در نماد های آریا، ثباغ، بپاس، فخوز، وبملت، میدکو، جم پیلن، رانفور، وبصادر و سیتا خریدار بودند. در طرف مقابل سهامداران حقیقی سراغ خرید در نماد های دارویی دفارا، دشیمی، برکت، ریشمک، تیپیکو، کساوه، هجرت، گدنا، دتولید و غصینو رفتند.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 19 آبان ماه

فعلا امیدی به بازگشت در کوتاه مدت نیست. محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سهام می گوید عرضه در بازار سهام فردا نیز ادامه دارد. سیاست های کلی پس از انتخابات تغییر کرده و عوض شدن سیاست های کلی در بازار سهام زمان بر است. این کارشناس در رابطه با زمان بازگشت شاخص کل به فرایند صعودی می گوید محدوده حمایتی بعدی بازار سهام شاخص یک میلیون و 150 هزار واحد است که به نظر می رسد شاخص کل تا این محدوده نوسان خواهد داشت و در این مدت نماد های خودرویی و بانکی مورد توجه بازار سهام خواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8154

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 18 آبان ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 18 آبان ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید