جولیانی و مواضع دوگانه اش

به گزارش مجله وبلاگ فروش، جولیانی در سه سالی که از ریاست جمهوری ترامپ می گذرد، مشاوره های خارجی خود را گسترش داده و با موکلانی از ترکیه و ونزوئلا تا رومانی و اوکراین همکاری نموده است. او همچنین از صندلی خود برای اثرگذاری در سیاست و تحقیقات کیفری آمریکا استفاده نموده و گاهی در راستای منافع اشخاص خارجی که برای او منافع اقتصادی داشته اند، حرکت نموده است.

جولیانی و مواضع دوگانه اش

به گزارش خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره اقدامات رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به نفع موکلان کم تعدادش در سراسر دنیا و لابی گری هایی که گاه به نفع ترامپ و گاه به نفع دیگر موکلانش بوده، نوشته است: جولیانی در سال 2017 در حالی که وکیل یک تاجر طلا بود که با مقامات ارشد دولتی ارتباط داشت، کوشش کرد تا کاری کند که ترامپ و اعضای ارشد کابینه او اقداماتی انجام دهند که ترکیه به دنبال آن ها بود. او در بهار امسال میلادی به اخراج سفیر آمریکا در اوکراین که هدف اصلی یک دادستان اوکراینی بود، یاری کرد. او در ماه سپتامبر از مقامات وزارت دادگستری درخواست کرد پرونده ای حقوقی علیه یک مدیر بخش انرژی ونزوئلا که او را به عنوان وکیل شخصی اش استخدام نموده بود، پیگیری ننمایند.

جولیانی گفته است کسب و کار شخصی اش را از کاری که رایگان برای ترامپ انجام می دهد، جدا می نماید. او گفته است نیازی نیست به خاطر خدماتی که به موکلان خارجی اش ارائه می دهد، در دولت آمریکا به چشم یک لابی گر خارجی به او نگاه گردد. اما از زمان شروع ریاست جمهوری ترامپ، اقدامات او با هشدارهای مداومی از سوی مشاوران ترامپ همراه بوده است. به گفته منابع آگاه، آنان نگران این هستند که در بیشتر مواقع معین نیست جولیانی چه کسی را نمایندگی می نماید؛ رییس جمهور آمریکا، موکلان خصوصی یا دیدگاه های سیاست خارجی خودش را.

به گفته مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا، پس از پیروزی غیرمنتظره ترامپ، جولیانی روشن کرد که می خواهد وزیر امور خارجه گردد اما تیمی از وکلا که آنالیز گزینه های تصدی پست های دولت را بر عهده داشتند، در مورد احتمال تعارض منافع جولیانی هشدار دادند.

چند هفته پس از انتخابات، جولیانی گفت از نامزدی برای این پست کنار کشیده است. او در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت، با اشتیاقی بیشتر نسبت به قبل از انتخابات ترامپ، در نظر دارد وکالت خصوصی و مشاوره تجاری را ادامه دهد.

واشنگتن پست پیشتر گزارش کرد، جولیانی از دسترسی اش به ترامپ در سال 2017 استفاده کرد تا دو اقدامی که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به دنبال آن ها بود، انجام شوند. اوایل سال 2017 جولیانی از سوی تیم حقوقی یک تاجر ایرانی-ترکیه ای به نام رضا ضراب که در آمریکا به نقض تحریم های واشنگتن علیه ایران متهم شده، استخدام شد. این مساله بسیار مورد علاقه اردوغان بود و درباره ضراب گفت، او گروگانسیاسی اجرای قوانین آمریکا است. طبق اسناد دادگاهی در پرونده ضراب، جولیانی در ملاقات با اردوغان در استانبول در فوریه 2017 درباره احتمال حل و فصل این پرونده به وسیله راه حلی مابین دو دولت مصاحبه کرد.

جولیانی در پاییز 2017 در نشستی در کاخ سفید حضور داشت که ترامپ طی آن از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت خواست با جولیانی مشورت کند و قراردادی دیپلماتیک را تنظیم کند که تبرئه موکل جولیانی در ازای امتیازاتی از ترکیه را شامل گردد؛ امتیازاتی مانند آزادی یک کشیش آمریکایی که در ترکیه بازداشت بود.

افراد آگاه از این موضوع گفته اند، تیلرسون از این مساله تعجب کرد و آن را درخواستی نامناسب برای مداخله در یک پرونده کیفری دانست.

جولیانی در آوریل 2018 به طور رسمی به تیم حقوقی ترامپ پیوست تا به او در رسیدگی به تحقیقات شورای ویژه به ریاست رابرت مولر، بازرش ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا یاری کند؛ موضعی که او را ملزم به گفت وگوهای مکرر با این رئیس جمهور می کرد.

مقامات گفته اند، دستیاران کاخ سفید نگرانند که جولیانی از نقش خود به عنوان وکیل این رئیس جمهور برای تبلیغ منافع موکلان خصوصی استفاده نموده باشد و اینکه آن ها نمی دانند که او چه کسی را نمایندگی می نماید. مکالمات او با ترامپ طبق امتیاز وکیل-موکل محافظت می گردد و این به آن معناست که حتی نزدیک ترین دستیاران ترامپ هم درمورد آنچه درباره آن ها بحث می نمایند، آگاه نیستند.

مقامات سابق دولت آمریکا گفته اند، جان اف. کلی، رییس دفتر وقت کاخ سفید سعی کرد تا دسترسی جولیانی را محدود کند و جلساتش را با ترامپ در محل کاخ سفید ترتیب می داد و بنابراین او نمی توانست با دیگر کارمندان کاخ سفید تعامل داشته باشد. به گفته این مقامات، جان کلی همچنین به دیگران گفت که نمی خواهد بخشی از تماس ها یا جلسات با جولیانی باشد.

جولیانی تاکید نموده است که نقش خود را به عنوان وکیل رئیس جمهور جدا از کارهایی که برای منافع خارجی انجام می دهد، حفظ نموده است. جولیانی در اوایل امسال میلادی با اشاره به ترامپ به واشنگتن پست گفت: من هرگز به نفع او در هیچ زمینه ای لابی ننموده ام.

علاقه جولیانی به سیاست خارجی آمریکا را اغلب می توان در کشورهایی دنبال کرد که او در آن ها منافع اقتصادی داشته است. جولیانی اوایل امسال به روزنامه واشنگتن پست گفت، این مساله با کوشش های او برای شکل دهی به انتخاب سفیری در قطر، جایی که او کار مشاوره امنیتی را در سال های 2017 و 2018 در ارتباط با یک حادثه هکری انجام داد، صدق می نماید.

او از توصیف کار خاصی که انجام داد خودداری کرد اما گفت که قرارداد او قبل از اینکه به عنوان وکیل ترامپ در آوریل 2018 منصوب گردد، به سرانجام رسیده بود. او گفت که هرگز به عنوان یک لابی گر خارجی خود را معرفی ننموده زیرا هرگز به نمایندگی از قطر بین مسئولان آمریکا لابی گری ننموده است.

ترامپ در نوامبر سال 2018 مری کاترین فی را برای تصدی پست سفارت در قطر، شغل کلیدی دیپلماتیکی که از ژوئن سال 2017 خالی مانده بود، معرفی کرد. مری کاترین فی از سال 1991 به عنوان فرستاده دیپلماتیک فعالیت نموده بود که از جمله شامل نقش سفیر در سودان جنوبی می شد.

زمانی که کنگره در سال گذشته به حالت تعلیق درآمد و ترامپ او را دوباره نامزد تصدی این پست نکرد، نامزدی او منقضی و این پست کلیدی خالی رها شد.

جولیانی در اوت سال 2018 در نامه ای به رئیس جمهور رومانی ابراز نگرانی کرد که زیاده روی های سازمان مبارزه با فساد این کشور منجر به پیگرد قانونی افراد بی گناه می گردد. جولیانی خواهان عفو برای افراد محکوم در این سیستم شد.

نامه جولیانی به رئیس جمهور رومانی که بر روی سربرگ شرکتش موسوم به جولیانی پارتنرز (Giuliani Partners)نوشته شده بود، به روابط او با ترامپ اشاره ای نداشت. اما این امر به سرعت موجی از نگرانی ها را در بوداپست به جریان انداخت؛ جایی که سازمان های خبری نقش جولیانی را به عنوان وکیل این رئیس جمهور برجسته کردند و این سؤال را مطرح کردند که آیا این نامه حاکی از تغییر حمایت آمریکا از این سازمان مبارزه با فساد است یا خیر.

وزارت امور خارجه آمریکا کوشش کرد تا از این جنجال فاصله بگیرد. یکی از مقام های دولتی به روزنامه واشنگتن پست گفت: رودی جولیانی برای سخنگویی دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی نیست.

کوشش های جولیانی در اوکراین نیز به زودی با سیاست رسمی آمریکا آمیخته شد. طبق گفته ها و شهادت مقام های آمریکا در جلسات استیضاح، او مقام های کاخ سفید و وزارت امور خارجه را به صدور ویزا برای یک دادستان سابق اوکراین که به دلیل اتهامات فساد از سفر به آمریکا منع شده بود، تحت فشار قرار داد.

اسناد نشان می دهند که او همچنین نزد مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای عزل سفیر آمریکا لابی کرد و دو بار تلفنی با پامپئو گقتگو کرد و سپس بسته ای را برای او ارسال کرد که در راستای برکناری این سفیر بود.

ماری یووانویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین در ماه مه از سمت خود برکنار شد؛ در همان ماهی که ترامپ به مقامات عالی آمریکا که در زمینه سیاست اوکراین کار می کردند، جهت هماهنگی با وکیل خصوصی خودش دستور داد. ترامپ ماه ژوئیه شخصاً درگیر این اقدام شد و به وسیله تلفن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داد تا با جولیانی برای شروع تحقیقات همکاری کند.

جولیانی تاکید نموده است برای کاری که برای ترامپ انجام داده، دستمزد دریافت ننموده است اما تایید نموده که در ماه ژانویه وکالت یوری لوتسنکو، دادستان کل اوکراین و وزارت دادگستری این کشور را آنالیز نموده و پیش نویس قراردادی را برای رسمی کردن این توافق همکاری تنظیم نموده که در صورت نهایی شدن آن 500 هزار دلار نصیبش می شد.

جولیانی هفته گذشته به بوداپست سفر و با لوتسنکو ملاقات کرد و سپس به کی یف رفت و با دو عضو مجلس اوکراین که خواهان تحقیقات مشترک مقدماتی آمریکا و اوکراین در زمینه اتهامات مطرح شده علیه هانتر بایدن و شرکت گاز اوکراین بودند، ملاقات کرد.

جولیانی طی این سفر اظهار کرد، به نیابت از آمریکا صحبت می نماید. او در توییتر نوشت، تا زمانی که اوکراین در حالی انجام تحقیقات علیه بایدن است، یاری آمریکا به اوکراین در زمینه اقدام علیه فساد یک مانع بزرگ خواهد بود.

ترامپ از این اقدامات او به نظر مسرور می آمد و به خبرنگاران گفت، جولیانی قرار است گزارشی برای دادستان کل و کنگره تهیه کند.

رییس جمهور آمریکا اضافه نمود: او می گوید اطلاعات فراوان و بسیار خوبی در اختیار دارد. شنیده ام اطلاعات زیادی به دست آورده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1488

به "جولیانی و مواضع دوگانه اش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولیانی و مواضع دوگانه اش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید