دندان عالی، مستحکم!

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تحقیقات نو نشان می دهند که بیماری های لثه فقط خسارت های لثه ای وارد نمی نمایند بلکه پایشان را فراتر هم می گذارند و در سلامت عمومی بدن اختلال ایجاد می نمایند. به طور مثال اگر شما دیابت و هم زمان بیماری لثه هم داشته باشید، کنترل قند خونتان در حد طبیعی دشوارتر از سایر افراد دیابتی است که لثه هایشان سالم است. از طرف

دندان عالی، مستحکم!

دندان عالی، مستحکم!

توصیه های مهم درباره دندان

جاده دو طرفه

تحقیقات نو نشان می دهند که بیماری های لثه فقط خسارت های لثه ای وارد نمی نمایند بلکه پایشان را فراتر هم می گذارند و در سلامت عمومی بدن اختلال ایجاد می نمایند. به طور مثال اگر شما دیابت و هم زمان بیماری لثه هم داشته باشید، کنترل قند خونتان در حد طبیعی سختتر از سایر افراد دیابتی است که لثه هایشان سالم است. از طرف دیگر خود بیماری دیابت هم می تواند موجب تشدید بیماری لثه های شما گردد. دندانپزشک این مورد را یک جاده دوطرفه می داند. هنوز دقیقا معلوم نیست که چرا دیابت و بیماری های لثه اثر متقابل روی یکدیگر دارند ولی محققان اعتقاد دارند اگر شما بیماری لثه ای داشته باشید، التهابی مزمن در بدن تان حضور خواهد داشت که موجب مقاومت سلول ها به ورود انسولین (هورمون کاهنده قند خون) می گردد و سلول ها نمی توانند به خوبی قند خون را برداشته و بسوزانند و از آن طرف قند خونتان افزایش می یابد. بعلاوه باکتری ها راحت تر می توانند در بدنتان عفونت ایجاد نمایند. محققان دانشگاه کارولینای شمالی می گویند: دیابت موجب ایجاد زخم های کوچکی در دهان می گردد که باکتری ها می توانند از آن راه وارد بدن تان شوند.

اگر شما بیماری لثه ای داشته باشید، احتمال اینکه دچار حمله قلبی، سکته مغزی و حتی بیماری های عروقی شوید بیشتر است. ردپای باکتری های دهانی داخل پلاک های تشکیل شده در رگ ها هم پیدا شده است و حتی این باکتری ها می توانند باعث به وجود آمدن لخته های خونی شوند.

دهانی سالم؛بدنی سالم

دندانپزشکان می گویند: دهانی سالم یعنی بدنی سالم این جمله یک شعار نیست بلکه یک واقعیت است. به تازگی مقاله نوی در مجله نیوانگلند به چاپ رسیده است که نشان می دهد که بیمارانی که بیماری لثه خودشان را اساسی درمان کردند، رگ هایشان بسیار بسیار بهتر عمل انتقال خون را انجام می دهد این در حالی بود که کسانی که فقط به یک مسواک زدن ساده و برداشتن پلاک از روی دندان ها اکتفا کردند، رگ هایشان به مراتب بدتر عمل می کرد.

شما در خطرید؟

دوست دارید بدانید چه کسانی در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های لثه هستند و آیا شما جزو این گروه هستید یا نه؟

خانم های یائسه: تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، شانس ابتلا به بیماری های لثه را هم افزایش می دهد. در عین حال پوکی استخوان که در پی کاهش هورمون ها در بدن رخ می دهد می توانند استخوان فک را هم گرفتار کند و باعث تحلیل استخوان فک گردد از طرف دیگر اگر دندان هایتان را از دست دهید کارگذاشتن ایمپلنت در این چنین فک هایی سخت است.

خانم های باردار: اگر قصد دارید باردار شوید و یا باردارید، حتما سلامت لثه هایتان را از طریق دندانپزشک تان کنترل کنید. در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت این کار به رایگان انجام می گردد. پزشکان می گویند اگر مادر بارداری بیماری لثه داشته باشد شانس زایمان زودرس و به جهانآوردن کودک کم وزن در او بیشتر است.

سیگاری ها: سیگارکشیدن شانس ابتلا به بیماری های لثه ای را افزایش می دهد و بدتر از آن تغییر رنگ های شدید و بدرنگ را روی دندان ها بر جای می گذارد. سیگار دشمن اصلی دهان و دندان سالم است.

لبخندی سفید

داشتن لبخندی مانند آنجلینا جولی، براد پیت و جورج کلونی، آرزوی هر کسی است و هر روز بیماران زیادی با عکسی در دست روی جایگاه دندانپزشکی می نشینند و از دندانپزشکان می خواهند که دندان هایشان را مثل این ستاره ها سفید و براق نمایند.

قهوه، چای، انواع ادویه رنگی داخل غذاها و رنگ های افزودنی غذایی همه و همه باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند و نتیجه همه اینها یک رنگ زرد نچسب در لبخند شماست. به همین علت است که درمان سفیدکردن دندان ها یکی از پرطرف دارترین، درمان های دندانپزشکی در جهان به تعداد می رود. انجمن دندانپزشکان زیبایی آمریکا می گوید از سال 2005 تا به امروز هر سال تقاضا برای سفیدکردن دندان ها 50 درصد رشد نموده است. کارهایی که دندانپزشکان زیبایی برای زیباترکردن لبخند شما انجام می دهند محدود به سفیدکردن دندان ها به تنهایی نیست. روکش های چینی و لامینیت ها، گزینه هایی دیگر برای لبخند صدفی هستند که می توانند ترک ها و شکستگی ها و بدفرمی و حتی بدرنگی های دندان های جلویی شما را بپوشانند و نقش لبخندی رویایی را در چهره شما بیندازند.

قبل از سفیدی

قبل از درمان سفیدکردن دندان ها یک کار دیگر هم باید انجام دهید. آن هم این است که تمام پوسیدگی های دندان ها و بیماری های لثه و تحلیل لثه و بیماری های ریشه دندان ها یتان را درمان کنید. در حقیقت درمان سفیدکردن دندان ها باید در سلامت کامل لثه و دندان هایتان انجام گردد. روش های گوناگونی برای سفیدکردن دندان هایتان وجود دارد که می توانید با مشورت دندانپزشک تان، برترین و مناسب ترین روش را برای خودتان انتخاب کنید:

خمیردندان های سفیدنماینده: این روش از همه مقرون به صرفه تر تمام می گردد چون فقط باید پول یک لوله خمیردندان را بپردازید. هر مارک معروف تجاری خمیردندان، چندین نوع خمیردندان سفیدنماینده را روانه بازار فروش، داروخانه ها و سوپرمارکت ها نموده است ولی واقعا این خمیردندان ها می توانند معجزه نمایند؟ دندانپزشکان می گویند این بستگی به میزان تغییر رنگ دندان هایتان و غلظت مواد سفیدنماینده خمیردندان دارد. بیشتر مارک های تجاری خمیردندان های سفیدنماینده غلظتی در حدود یک تا دو درصد از پراکساید (ماده سفیدنماینده دندان) دارند. این غلظت از ماده سفیدنماینده می تواند رنگ دانه های سطحی را از روی دندان ها بردارد ولی برای براق و سفیدکردن کامل دندان ها کافی نیست. به طور معمول این خمیردندان ها برای پاک کردن سطح دندان ها از رنگ های غذایی که در طول روز می خوریم، مفیدند.

چسب ها و لاک های سفیدنماینده خانگی: تبلیغ این چسب ها یا لاک های سفیدنماینده دندان ها که می توانید آنها را خودتان در منزل بهره ببرید، در تلویزیون زیاد دیده اید. برترین محصولات این گروه، نوارها یا همان چسب های سفیدنماینده دندان هستند که مستقیم روی دندان ها چسبانده می شوند. قالب های مخصوص که ژل سفیدنماینده درون شان قرار می گیرد هم بد نیستند. ولی مواد سفیدنماینده این محصولات اگر در استفاده از آنها دقت نکنید می توانند موجب تحریک، سوزش و یا حتی زخم در لثه ها، لب و زبان شما شوند. برای کاهش این خطر، شرکت های سازنده غلظت مواد سفیدنماینده این محصولات را پایین انتخاب می نمایند بنابراین شما باید انتظار اندکی تغییر رنگ را در زمان استفاده طولانی داشته باشید.

سفیدکردن دندان ها در مطب دندانپزشکی: اگر می خواهید در یک یا دو جلسه رنگ لبخندتان تغییر کند و ناگهان چند درجه سفیدتر گردد به شما توصیه می کنیم که این روش سفیدکردن دندان ها را انتخاب کنید. در این روش دندانپزشک از غلظت بالاتری از مواد سفیدنماینده استفاده می نماید و از نور لیزر و یا نوعی نور آبی برای فعالیت بهتر مواد سفیدنماینده روی دندان شما استفاده خواهد نمود. اگر شما پس از سفیدکردن دندان ها با این روش، بهداشت دهان و دندانتان را در منزل خوب رعایت کنید این درمان تا پنج سال هم دوام می آورد و دندان هایتان همچنان سفید خواهد ماند. برای اینکه رنگ دندان هایتان در نخستین روزهای پس از سفیدکردن، تغییر نکند، باید از رژیم غذایی سفید بهره ببرید که شامل ماهی، مرغ، برنج و آب است.

سفیدکردن دندان ها در خانه: شما می توانید از دندانپزشک بخواهید ژل سفیدنماینده دندان را همراه قالب های مخصوص دندان هایتان به شما بدهد تا در منزل خودتان دندان هایتان را سفید کنید. در این صورت باید به مدت دو هفته و هر روز یک ساعت این ژل را درون قالب ها بریزید و داخل دهان تان بگذارید. این روش مطمئن تر و ایمن تر است ولی نباید فراموش کنید پس از سفیدکردن دندان هایتان نباید سیگار بکشید و با چای، قهوه یا نوشابه بنوشید. مهم ترین عارضه سفیدکردن دندان ها حساسیت دندانی است.

مواد هم رنگ دندان: اگر یکی از دندان هایتان بدرنگ یا بدفرم است، بین دندان هایتان فاصله است و دندانتان لب پر شده است، مواد هم رنگ دندان برترین گزینه برای خلق لبخندی زیبا برای شما هستند.

لامینیت: این چینی ها که به نازکی پوست پیاز هستند روی دندان های به شدت بدرنگ و بدفرم چسبانده می شوند و ظاهر لبخندتان را صدفی و یکدست می نماید: البته شما نباید دندان قروچه داشته باشید و یا دندان هایتان را از روی عادت به هم فشار دهید چون این چینی ها می شنمایند و درمان شما شکست می خورد.

اولین دیدار با دندانپزشک قبل از جشن تولد یک سالگی

برخی از پدرها و مادرها فکر می نمایند که چون دندان های شیری چند سالی در دهان نیستند و بعد می افتند پس دیگر احتیاجی به مسواک زدن دقیق ندارند و یا حتی لازم نیست بچه ها را برای معاینه و ترمیم دندان ها هر چند وقت یک بار نزد دندانپزشک بچه ها ببرند. ولی به چند علت مهم باید بچه ها زیر 6 سال را از همان 6 ماهگی که اولین دندان شان جوانه می زند به دندانپزشکی ببرید:

پوسیدگی دندان های دایمی: جوانه های دندان های دایمی در زیر دندان های شیری، درون لثه کودک شما در حال شکل گیری است و هر روز به یک دندان دایمی شبیه تر می گردد. میکروب های پوسیدگی زای دندان های شیری می توانند از روی این دندان ها به تاج دندان های دایمی زیرین برسند و آنها را قبل از رویش پوسیده نمایند. بنابراین اگر وقتی خال ها و پوسیدگی سطح دندان شیری را روی دندان های کوچک کودک خردسال تان دیدید، به سرعت برای ترمیم آن اقدام کنید. با این کار از پرداخت هزینه های اضافی درمان دندان های دایمی هم در امان می مانید.

ارتودنسی هرگز: گاهی هم وقتی دندان شیری زودتر می افتد و یا به علت پوسیدگی و آبسه شدید احتیاج به خارج کردن آن از دهان کودک است، جای آن خالی می ماند. اگر شما به نام والدین به فکر نباشید و از دندانپزشک نخواهید فضای دندان از دست رفته را با فضا نگهدار برای شما حفظ کند، دندان های دیگر جای این دندان را می گیرند و در نتیجه دندان های دایمی فضای کافی برای رویش در محل طبیعی خود ندارند و کج و معوج بیرون می آیند و شما باید در آینده هزینه های اضافی ارتودنسی کودکتان را هم بپردازید. کاری که با یک هزینه اندک و گذاشتن یک فضا نگهدارنده ساده در دوران کودکی به راحتی قابل پیشگیری است.

اولین دیدار کودک شما با دندانپزشک: اولین دیدار کودک شما با دندانپزشک نباید دیرتر از جشن تولد یک سالگی اش باشد. در جلسات مشاوره با دندانپزشک بچه ها، دندانپزشک با درمان های فلوراید جلوی پوسیدگی دندان های بچه ها را می گیرد و گاهی با مهر و موم کردن شیارهای دندان ها، از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می نماید. وقتی سر و کله جوانه اولین دندان در دهان کودکتان پیدا شد باید مسوا ک زدن دندان هایش را شروع کنید.

بیماری شیشه شیر: برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودک تان باید به این نکته هم توجه کنید که او در چه زمانی از طول روز شیر و یا نوشیدنی های شیرین، شیرینی و شکلات می خورد و چگونه این کار را انجام می دهد. هیچ وقت کودک را با شیشه شیر و یا آب قند در رختخواب رها نکنید تا خوابش ببرد. برترین کار این است که او را پس از نوشیدن این نوشیدنی ها بلند کنید، دهانش را بشویید یا با یک گاز استریل تمیز کنید، باد گلویش را بزند و او را به رختخواب برگردانید. از زمانی که می تواند با لیوان شیر بخورد، شیشه شیر را کنار بگذارید و سراغ لیوان بروید و با لیوان به او شیر بدهید. خوردن شکلات های چسبنده هم برای سلامت دندان های بچه ها تهدیدنماینده است چون به آسانی از روی دندان ها پاک نمی گردد و منبع خوبی برای تغذیه باکتری های پوسیدگی زا می گردد.

فلوراید؛ گارانتی دندان های شما

وقتی می خواهید اتومبیل تان را علیه آسیب و تصادف ایمن کنید و خیالتان آسوده باشد، سراغ شرکت های بیمه می روید و با پرداخت مبلغی اتومبیل تان را بیمه می کنید. ولی برای سلامت دندان ها علیه پوسیدگی هم یک بیمه وجود دارد و آن ماده ای به نام فلوراید است. فلوراید این روزها به آب آشامیدنی همه شهرها اضافه می گردد و در فرآورده هایی مثل نمک، شیر و یا شکر هم گاهی افزوده می گردد تا فلوراید کافی به دندان های همه افراد جامعه برسد. وقتی دندان ها در حال شکل گیری هستند اگر فلوراید کافی به آنها برسد، ساختمان شان علیه پوسیدگی مقاوم تر می گردد به همین علت است که رسیدن فلوراید کافی به دندان های بچه ها یکی از هدف های اصلی دندانپزشکان بچه ها است.

فلوراید از کجا بیاوریم؟ علاوه بر آب آشامیدنی لوله های آب و آب های معدنی استاندارد، شکر، نمک و شیر، فلوراید به همه خمیردندان ها هم افزوده می گردد بنابراین اگر دندان های بچه ها و خودتان را با خمیردندان بشویید فلوراید کافی به دندان هایتان می رسد. شما می توانید بچه ها را هر شش ماه یا یک سال یکبار برای درمان با فلوراید به دندانپزشکی ببرید. در این درمان ها فلوراید با غلظت زیاد روی سطح دندان های کودک گذاشته می گردد که می تواند مینای دندان هایش را علیه پوسیدگی مقاوم کند.

مسموم نشوید: بیشتر بچه ها عادت دارند خمیردندان را قورت دهند اگر این کار مکرر تکرار گردد و خمیردندان مخصوص بزرگسالان باشد که غلظت فلوراید آن زیاد است ممکن است کودک شما دچار مسمومیت با فلوراید گردد. برای پیشگیری از آن، حتما برای بچه ها خمیردندان کودک که غلظت فلوراید آن مناسب بچه ها است خریداری کنید و میزان یک نخود روی مسواکش بگذارید و از او بخواهید پس از مسواک زدن بقایای خمیردندان را به بیرون تف کند. بهتر است بچه ها زیر دو سال خمیردندان های بدون فلوراید مصرف نمایند مگر اینکه دندانپزشک توصیه کند.

خلاصی از عقل

چند تا دندان عقل داریم؟ اصلا باید دندان عقل را از دهان خارج کنیم؟ چه سنی برترین سن برای خلاصی از شر دندان عقل است؟ اینها سوالاتی است که خیلی ها از دندانپزشکان می پرسند. حرف و حدیث پشت سر دندان عقل فراوان است. نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که خانم های بارداری که یک التهاب و عفونت دور دندان عقل نیم نهفته شان در طول بارداری داشته باشند، شانس زایمان زودرس شان افزایش می یابد. آمارها نشان می دهد از هر 10 نفر از افراد جامعه 8 نفر با دندان عقل شان مشکل دارند و این دندان برایشان دردسرساز شده است.

برترین سن برای خلاصی از شر دندان عقل: برترین سن برای خلاصی از شر دندان عقل و خارج کردن آنها از دهان زیر 20 سالگی است. البته شما از 20 تا 40 سالگی هم وقت دارید دندان عقل تان را بکشید ولی پس از آن چون ممکن است استخوان فک، دیگر آن حالت ارتجاعی دوران جوانی را نداشته باشد، کشیدن دندان عقل سختتر گردد. نباید فراموش کنید اگر شما پا به سن گذاشته اید و بالای 45 تا 50 سال سن دارید و دندان عقل تان در طی این سال ها برایتان مسئله ای ایجاد ننموده است، دیگر از خیر خارج کردن آن از دهانتان بگذرید چون عوارض خارج کردن آن بیشتر از نگهداری آن است.

کدام عقل ها را نکشیم؟ اگر دندان عقل شما مستقیم و در جهت درست رویش پیدا نموده است و باعث نامنظمی و نامرتبی دندان های دیگر فک تان نشده است و در اطراف آن عفونت و التهابی به وجود نیامده است، خیالتان راحت باشد که احتیاجی به جراحی اش نیست ولی باید درست و اصولی این دندان و اطرافش را مسواک بزنید و سالانه برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز هر یک از این خطرات، حکم تبعید این دندان به خارج از دهان صادر گردد.

بی عقل های آینده: محققان دانشگاه توفس در حال کارکردن روی یک لیزر ویژه هستند که می تواند جوانه دندان عقل را در زمان تشکیل یعنی حدود 5 سالگی، درون لثه منهدم کند. بنابراین در این صورت دیگر دندان عقلی شکل نخواهد گرفت که بعدها شما را دچار دردسر کند و سختی جراحی آن را تحمل کنید. البته این لیزر اکنون فقط در خصوص حیوانات آزمایشگاهی با موفقیت عمل نموده است و هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

منبع:www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14041

به "دندان عالی، مستحکم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان عالی، مستحکم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید