دولت خط قرمز خود را هم زیر پا گذاشت ، افزایش تورم تقصیر دولت است؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، یکی از شعارهای مهم حسن روحانی در زمینه کنترل تورم، کنترل پایه پولی بود. پایه پولی به زبان ساده، بخشی از کل عرضه پول است که شامل اسکناس و مسکوک در جریان و سپرده های بانک ها نزد بانک مرکزی می شود.

دولت خط قرمز خود را هم زیر پا گذاشت ، افزایش تورم تقصیر دولت است؟

هرگونه افزایش در پایه پولی منجر به افزایش چند برابری در کل عرضه پول (که در نهایت به تورم می انجامد) می شود؛ به همین دلیل اگر نگوییم مهم ترین دلیل تورم، می توانیم بگوییم یکی از مهم ترین دلایل تورم، افزایش پایه پولی است.

حسن روحانی آذر ماه 1393 هنگام تقدیم لایحه بودجه 94 در مجلس گفته بود: پایه پولی به عنوان خط قرمز ما مشخص شده است و نگاه به بانک مرکزی به عنوان قلک دولت که در گذشته وجود داشت تغییر کرده است.

حسن روحانی طوری با قاطعیت درخصوص خط قرمز بودن پایه پولی سخن می گفت که اگر آمارهای روشن بانک مرکزی درباره رشد پایه پولی نبود، باور این که این شاخص از 93 تا 99، 253 هزار و 203 میلیارد تومان رشد کرده، ممکن نبود.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی سال 93 حجم پایه پولی 131 هزار و 147 میلیارد تومان بوده. با وجود ادعا و وعده روحانی، این رقم در سرانجام خرداد ماه امسال به 383 هزار و 350 میلیارد تومان رسیده است. یعنی حدودا 192 درصد افزایش پیدا کرده است!

همچنین بر اساس گزارش مرکز پژهش های مجلس در آذرماه امسال ، دولت برای تامین کسری بودجه 98 بر اساس مجوز سران سه قوه به استقراض از صندوق توسعه ملی روی می آورد.

استقراض از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه فرق چندانی با استقراض از بانک مرکزی ندارد و همان پیامدهای نامطلوب اقتصادی و تورم افسارگسیخته را به دنبال دارد.

بررسی ها نشان می دهد که در سال 1398، از مجموع 9 میلیارد دلار استفاده شده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی (حدود 100 هزار میلیارد تومان بر اساس محاسبات این گزارش) نزدیک به هفت میلیارد دلار، یعنی حدود 80 هزار میلیارد تومان (با احتساب متوسط نرخ دلار نیما) از طریق پایه پولی و توسط بانک مرکزی تامین شده است که تاثیر خود را در تورم بالای سال 98 و 99 نشان داده است.

با وجود این به نظر می رسد باید از رئیس جمهور پرسید که اگر پایه پولی خط قرمز دولت نبود دیگر چه اتفاقی می توانست رخ دهد؟!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9073

به "دولت خط قرمز خود را هم زیر پا گذاشت ، افزایش تورم تقصیر دولت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت خط قرمز خود را هم زیر پا گذاشت ، افزایش تورم تقصیر دولت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید