سال گذشته 37 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در مناطق آزاد انجام شد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران (پانا) - آنالیز آمارهای منتشره وزارت امور مالی و دارایی نشان می دهد که 89 هزار و 843 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در سال 98 در مناطق ویژه مالی اجرا شده که 173 درصد نسبت به سال 97 رشد داشته است.

سال گذشته 37 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در مناطق آزاد انجام شد

به گزارش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در همه دنیا از سرمایه گذاری های محلی و خارجی حمایت نموده، عوامل فراوری را به عرضه نمایندگان محلی وصل و انتقال فناوری و ارتقای مهارت ها را ترویج می نمایند، اشتغال ایجاد نموده و توسعه و فراوری صنعتی را شکوفا می نمایند. امروز این مناطق به کاتالیست های مهم برای رشد اقتصادی تبدیل شده اند و نقش آنها به عنوان الگوهای زیرساختی مدرن، مولد فرصت های اشتغال و یکپارچه نماینده خدمات، لجستیک و شبکه های حمل و نقل در سطح بین المللی برجسته شده است.

توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به وسیله فراوری، صادرات و سرمایه گذاری، از جمله اهداف ایجاد این مناطق در کشور است و سال گذشته برای تحقق این اهداف اقداماتی همچون تدوین دستورالعمل یکپارچه سازی سرمایه گذاری در مناطق، معرفی فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری در مناطق در رویدادهای مرتبط و جذب واحدهای نوآور و فناور به مناطق و اقدامات دیگر انجام شد.

با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، دستاوردهای قابل توجهی در شاخص های سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات و واردات کالا، تعداد واحدهای فراوریی فعال و شاغلان در مناطق ویژه اقتصادی شاهد بودیم.

آنالیز جداول منتشر شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، پارسال در مناطق ویژه اقتصادی نزدیک به 90 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری های داخلی ریالی توسط بخش خصوصی تحقق یافته است، ضمن آنکه در این مدت به میزان قابل توجهی نیز مجوز سرمایه گذاری داخلی در این مناطق صادر شده است.

بر اساس آمار، در 599 واحد فراوریی فعال در این مناطق بیش از 205 هزار نفر مشغول به کار بوده اند.

همچنین در این دوره نزدیک به پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی ارزی در مناطق ویژه اقتصادی تحقق یافته است که با نگاهی اجاقتصادی به عملکرد سال های گذشته این مناطق، فرایند سرمایه گذاری مطلوب ارزیابی می گردد و در این بخش 173 درصد رشد نسبت به سال قبل آن (97) شاهد هستیم.

سرمایه گذاری خارجی

برپایه این آمارها، سال گذشته در مجموع بیش از 37 میلیون دلار به صورت مستقیم، در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است، اما مقایسه عملکرد در این بخش حاکی از کاهش سرمایه گذاری در مقایسه با سال های قبل آن به ویژه سال 96 دارد. این مساله به دلیل وضع تحریم ها به ویژه در حوزه اقتصادی و بانکی است که تاثیر جدی بر این موضوع داشته است.

در سال 98 ارزش مجموع صادرات کالاهای فراوری مناطق ویژه اقتصادی به خارج از کشور حدود 13.5 میلیارد دلار بود، همچنین صادرات فراوریات این مناطق در سال 97 بیش از 16.5 میلیارد دلار بوده است. آنالیز فرایند صادرات نشان دهنده کاهش 20 درصدی نسبت به سال 97 و کاهش 38 درصدی نسبت به سال 96 با توجه به شرایط منطقه و تحریم ها در حوزه پولی و بانکی است.

ارزش کل واردات کالا با هدف فراوری، مصرف و عرضه در مناطق ویژه اقتصادی برای صنایع، فراورینمایندگان و فعالان اقتصادی طی سال 98 حدود 2.9 میلیارد دلار بوده است و مجموع واردات در سال 97 به این مناطق نیز بیش از 4.5 میلیارد دلار بوده که به طور عمده شامل مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات فراوریی واحدهای صنعتی فعال در مناطق ویژه بوده است. آنالیز واردات طی سنوات گذشته فرایند کاهشی را نشان می دهد.

تعداد شاغلان فعال در مناطق ویژه اقتصادی تا خاتمه سال 98 به بیش از 205 هزار نفر رسیده که در مقایسه با سال های 96 و 97 حدود 17 درصد افزایش داشته است.

پارسال در مناطق ویژه اقتصادی 599 واحد فراوریی- صنعتی فعال وجود داشت که حدود سه درصد نسبت به سال قبل از آن (97) و نزدیک به 13 درصد نسبت به سال 96 رشد داشته است. ضمن آنکه علاوه بر واحدهای فراوریی- صنعتی مذکور، واحدهای دیگری نیز در بخش خدمات و بازرگانی در این مناطق فعال بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9502

به "سال گذشته 37 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در مناطق آزاد انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال گذشته 37 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در مناطق آزاد انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید