طرز تهیه خورش قیمه یزدی، خوشمزه و خاص

    به گزارش مجله وبلاگ فروش،
  • مواد لازم برای قیمه یزدی

    • گوشت گوسفندی 200 گرم
    • نخود 1 پیمانه
    • روغن 2 قاشق غذاخوری
    • پیاز عظیم 2 عدد
    • نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به میزان لازم
    • پودر هل، پودر دارچین، پودر زنجبیل به میزان لازم

قیمه یزدی یکی از این مدل های خاصه، و همونطور که از اسمش پیداست از غذاهای شهر یزده. اگه بخوایم چند مدل قیمه محلی دیگه هم نام ببریم می تونیم به قیمه نثار، قیمه بوشهری و قیمه ریزه هم اشاره بکنیم.

طرز تهیه خورش قیمه یزدی، خوشمزه و خاص

توی این خورشت از نخود استفاده میشه، که خواص زیادی به خورشت شما میده. نخود یکی از حبوبات خیلی مقویه که برای بدن مفیده. در گذشته از این دانه توی خیلی از غذاها استفاده می شد. اما متاسفانه امروزه خیلی ها نخود رو از سفره هاشون حذف کردن. نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات است. بهتون توصیه می کنم که سعی کنید نخود رو توی رژیم غذایی هفتگی خود بگنجانید. با درست کردن قیمه یزدی می تونید این کار رو به راحتی انجام بدید.

طرز تهیه قیمه یزدی

مرحله اول : لپه کردن نخودها

برای این کار باید از شب قبل نخود را در آب گرم خیس کنید. در طول شب چندین مرتبه آب آن را عوض کنید تا نفخ آن هم گرفته گردد. صبح آب روی نخود ها را ریخته و مجدد روی آن ها آب جوش بریزید. گوشتکوب را به آرامی روی نخودها بسابید تا پوست آن ها باز گردد. دقت کنید که نخودها را له نکنید و فقط با کمی فشار پوست نخودها را جدا کنید. وقتی این کار را انجام دادید آب جوش را ریخته و به یاری دو انگشت نخودها را فشار دهید تا هم پوستشان در بیاید و هم اینکه نصف شوند، یعنی به اصطلاح لپه شوند.

پس از لپه کردن نخود چندین مرتبه روی آن ها آب ریخته و خالی کنید تا پوست ها که به سطح آب می آیند کاملا از ظرف خارج شوند و وجود آنها ظاهر قیمه یزدی را خراب نکند.

خورشت قیمه سیب زمینی

مرحله دوم : طبخ خورشت

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و وقتی داغ شد پیازها را تفت دهید تا سبک شوند. سپس گوشت را اضافه نموده و وقتی رنگ آن تغییر کرد و سرخ شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. در نهایت هم به میزان کافی آب اضافه نموده و زمان دهید تا گوشت بپزد.

در همین زمان نخودهای لپه شده را هم داخل یک قابلمه دیگر با مقداری آب روی حرارت ملایم بپزید. زمانی که گوشت نیم پز شد نخودها را هم به آن اضافه کنید. مقداری نمک داخل خورشت ریخته و بگذارید تا جا بیفتد. در اواخر پخت هم پودر لیمو عمانی و بقیه ادویه ها و زعفران را اضافه نموده و پس از چند جوش حرارت را خاموش کنید.

نکات کلیدی برای تهیه قیمه یزدی

- پیاز زیادی که داخل خورشت قیمه یزدی استفاده می گردد باعث لعاب دار شدن غذا می گردد. می توانید مقداری پیاز را با روغن حیوانی سرخ نموده و روی خورشت را با آن تزیین کنید.

- اگر بخواهید می توانید پودر دارچین را حذف نموده و از یک تکه چوب دارچین بهره ببرید. پودر دارچین شاید رنگ خورشت را کمی تیره کند.

- به جای گرد لیمو هم می توانید از خود لیمو عمانی بهره ببرید.

- می توانید مقداری رب تفت داده و داخل خورشت قیمه یزدی بریزید، اما اصل این خورشت رب ندارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12682

به "طرز تهیه خورش قیمه یزدی، خوشمزه و خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش قیمه یزدی، خوشمزه و خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید