فضاپیمای ناسا عکسی مجذوب کننده از دو قمر بزرگ مشتری ثبت کرد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، فضاپیمای جونو ناسا عکس های نو و خیره کننده ای از دو قمر گالیله ای و بزرگ مشتری یعنی آیو و اروپا منتشر کرد.

فضاپیمای ناسا عکسی مجذوب کننده از دو قمر بزرگ مشتری ثبت کرد

تازه ترین نمای کاوشگر جونو (Juno) از دو قمر بزرگ سیاره مشتری، در سی ونهمین گذر نزدیک فضاپیما از کنار مشتری در 12 ژانویه (22 دی) ثبت شد. در آن موقع، فضاپیما حدود 61 هزار کیلومتر بالای قله ابر مشتری و در عرض جغرافیایی حدود 52 درجه جنوبی قرار داشت.

عکس تازه ای که ناسا در 16 مارس (25 اسفند) به اشتراک گذاشته است، نمایی خیره نماینده از نیمکره جنوبی مشتری را به نمایش می گذارد که دو قمر از قمرهای متعدد آن در سمت راست کادر قرار دارند. در یک نمای بزرگ تر قمرها، آیو در سمت چپ و اروپا در سمت راست، به وضوح دیده می شوند.

قمر آیو (Io) مشتری آتشفشانی ترین جرم منظومه شمسی است که صدها آتشفشان در سطح آن قرار گرفته اند و بعضی از آن ها توده های گوگردی را تا ارتفاع صدها کیلومتر پرتاب می نمایند.

برعکس، اروپا (Europa) کوچک ترین قمر از چهار قمر گالیله ای غول پیکر مشتری، دارای سطحی یخی است که زیر آن اقیانوسی سراسری از آب مایع جای دارد. مشاهدات قبلی، شواهدی از فوران احتمالی توده های آب از ناحیه قطبی اروپا نشان داده و بیانگر آن است که در اقیانوس زیرسطحی این قمر، آب وجود دارد که از شکاف های پوسته یخی بیرون می زند.

انتظار می رود که فضاپیمای جونو، اواخر در ماه سپتامبر نزدیک ترین پرواز خود را از کنار اروپا انجام دهد. در طول این پرواز، کاوشگر از چندین ابزار علمی خود برای مطالعه اروپا با جزئیات بیشتر و گرفتن منظره ها خیره نماینده تر از این قمر مرموز استفاده می نماید.

طبق بیانیه ناسا، مأموریت جونو بعلاوه در اواخر سال 2023 و اوایل سال 2024 گذرهای نزدیکی از کنار مشتری خواهد داشت. هم اکنون انتظار می رود که این مأموریت در سپتامبر 2025 به خاتمه برسد.

فضاپیمای جونو جزئیات شگفت انگیزی از سیاره مشتری آشکار کرد

پس از جونو مأموریت به سوی منظومه مشتری با دو فضاپیمای کلیدی دنبال خواهد شد که به طور انحصاری بر درک قمرهای مشتری تمرکز دارند: مأموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) ناسا و کاوشگر قمرهای یخی مشتری (JUICE) آژانس فضایی اروپا.

لازم به ذکر است پردازش این عکس های تازه مشتری به وسیله شهروند-دانشمند آندریا لوک (Andrea Luck) و با استفاده از داده های خام ابزار جونوکم صورت گرفته است. تصاویر خام جونوکم به صورت آنلاین دردسترس عموم قرار گرفته است و اعضای انجمن مرتبط بعلاوه می توانند ویژگی هایی را روی سیاره مشتری، برای عکس برداری به وسیله دوربین جونو پیشنهاد دهند.

عکس های: مشتری و قمرهای آن در گذر نزدیک شماره 39 فضاپیمای جونو از کنار مشتری