قرص ترانکوپین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ترانکوپین نوعی داروی خواب آور است که برای درمان اختلال خواب و همچنین اختلال دوقطبی تجویز می شود. از عوارض قرص ترانکوپین سرگیجه،تب و سردرد است.

قرص ترانکوپین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

سرویس سلامت - هیچ چیز به اندازه یک خواب عمیق و راحت شبانه خستگی کار روزانه را از تن بیرون نمی کند. اما گاهی با وجود خستگی زیاد به خواب نمی رویم و د رواقع در میزان خواب و ساعات آن اختلال به وجود می آید. در این موارد افراد به سراغ داروهای خواب آور می فرایند. یکی از این داروها ترانکوپین است. اگر شما هم به تازگی مصرف این دارو را آغاز کرده و یا قصد استفاده از آن برای برطرف اختلالات خواب را دارید این مقاله را دنبال کنید تا با موراد مصرف و عوارض احتمالی آن آشنا شوید.

قرص ترانکوپین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

این دارو با دوز 25 و 100 تا 250 میلی گرم وجود دارد که برای درمان بی خوابی استفاده می شود؛ ولی علت بی خوابی باید تعیین شود و اگر علت آن تشخیص داده نشود (مثل مسائل هورمونی و مسائل اضطراب) و ادامه پیدا کند، مشکل خواب فرد با داروی خواب آور برطرف نخواهد شد و داروی خواب آور تاثیری نخواهد داشت. علاوه بر برطرف اختلالات خواب این دارو برای درمان افراد با بیماری اختلال دوقطبی نیز تجویز می شود.

عوارض مصرف ترانکوپین

از آن جایی که با مصرف هر دارویی احتمال بروز عوارض در بدن فرد مصرف کننده وجود دارد این دارو هم از این قاعده مستثنی نیست. سرگیجه، تب، سردرد، گوش درد، کابوس شبانه، احساس سوزن سوزن شدن، فارنژیت، رینیت، بی اشتهایی، یبوست، خشکی دهان، لکوپنی، افزایش وزن، افزایش سرفه و تعریق را می توان از عوارض مصرف این دارو دانست.

چگونگی مصرف دارو

برای هر شخصی باید دوز تعیین آن داده شود تا برای فرد اثرگذار باشد. اگر بی خوابی شما ناشی از افسردگی است، بی خوابی شما با داروی ترانکوپین درمان نخواهد شد ولی اگر صرفا مشکل شما یک بی خوابی مفرد باشد، با تغییر دوز دارویی مشکل بی خوابی تان برطرف خواهد شد.

نحوه مصرف این دارو در بیمارن مختلف متفاوت است. برای درمان علائم و نشانه های اختلالات سایکوتیک (اختلالاتی که با روان پریشی همراه هستند اختلالات سایکوتیک نامیده می شوند) در ابتدا 25 میلی گرم از راه خوراکی و 2 بار در روز تجویز شده و افزایش دوز به میزان 25 تا 50 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز از راه خوراکی در فواصل 2 تا 3 روزه صورت می گیرد. توجه داشته باشید که ماکزیمم دوز مصرفی 800 میلی گرم می باشد. همچنین برای درمان کوتاه مدت حملات مانیک حاد در اختلال دوقطبی در ابتدا 50 میلی گرم از راه خوراکی 2 بار در روز و سپس افزایش دوز به میزان 100 میلی گرم در روز در 2 دوز تقسیم شده و ماکزیمم 200 میلی گرم از راه خوراکی 2 بار در روز 4 ام صورت می گیرد. دوز معمول 400 تا 800 میلی گرم در روز می باشد.

چند نکته در مورد ترانکوپین

  • نگرانی که در مورد این دارو وجود دارد، ترس از وابستگی و اعتیاد به این دارو است. در حالی که اینگونه نبوده و مصرف آن پس از دوره درمان تحت نظر پزشک قطع شده و وابستگی ایجاد نخواهد کرد.
  • تاثیر این دارو کمی زمان بر است و بلافاصله پس از مصرف باعث خواب آلودگی شما نمی شود؛ بنابراین تاخیر زمانی طبیعی است. برای جذب بهتر می توانید این قرص را با آب میوه مصرف کنید.
  • در صورتی که بطور طولانی مدت از این دارو استفاده می کنید، هر 6 ماه یکبار فشار و چربی خون خود را چک کنید.
  • به هیچ عنوان دوز مصرفی دارو را بطور خودسرانه افزایش ندهید. افزایش دوز مصرفی باید با نظر پزشک و با انجام و کنترل آزمایشات کبد و کلیه انجام شود.

در صورتی که از این دارو سوالی در مورد این دارو دارید و یا از آن استفاده می کنید، نظرات و تجربیات خود را از طریق ارسال نظر، با سایر مخاطبین خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: setare.com
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8052

به "قرص ترانکوپین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص ترانکوپین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید