مرجان های دریایی در چه محیطی زندگی می نمایند؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مرجان دریایی جانوری بسیار ساده است که معمولا در کلنی های به هم فشرده ای شامل هزاران پولیپ منفرد و یکسان زندگی می نماید. دانشمندان با مطالعه صخره های مرجانی می توانند اطلاعات مفیدی از سرگذشت زمین به خصوص کوهستان ها پیدا نمایند.

مرجان های دریایی در چه محیطی زندگی می نمایند؟

خبرنگاران | سرویس علوم - مرجان ها معمولاً در گروه های فشرده متشکل از تعداد کثیری از پولیپ های مرجانی مشابه زندگی می نمایند. گونه های مرجانی شامل سازندگان صخره ها نیز می شوند. این گونه مرجانی در اقیانوس های گرمسیری ساکن هستند و به منظور شکل دهی به یک اسکلت سخت از خود کربنات کلسیم ترشح می نمایند.

گروه مرجانی از مجموعه ای از هزاران پولیپی که از لحاظ ژنتیکی مشابه هستند، تشکیل شده است. هر پولیپ یک حیوان کیسه مانند است. قطر پولیپ ها به طور معمول تنها چند میلی متر و طول آن ها نیز بیش از چند سانتی متر نیست. مجموعه ای از ریشه های حساس، محیط پیرامونی دهانه باز مرکزی را احاطه می نمایند. اسکلت خارجی هم در نزدیکی پایه بیرون انداخته شده است. بنابراین، در طول چندین نسل، مجموعه مرجانی یک ویژگی اسکتی را برای گونه خود به وجود می آورند. رئوس انفرادی به وسیله بازفراوری غیر جنسی پولیپ ها رشد می نمایند. همچنین گونه های جنسیتی از مرجان ها وجود دارند که به وسیله تخم ریزی تکثیر می شوند: پولیپ های این گونه خاص به طور همزمان سلول های جنسی بالغ قابل تکثیری را در طول یک یا چند شبی که ماه کامل است، منتشر می نمایند.

هرچند بعضی از مرجان ها قادر به دریافت ماهی های کوچک و پلانکتون و استفاده از سلول های خارشدار روی ریشه های حساس آن ها هستند، اما اغلب مرجان ها بیشینه انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج خود را از دینوفلگلات های تک سلولی فتوسنتزی موجود در جنس سیمبیودینیم، که در بافت های آن ها زندگی می نمایند، به دست می آورند. این ها معمولاً به نام زوکسنتل (نوعی دینوفلگلات) شناخته می شوند. این دسته از مرجان ها به نور آفتاب احتیاج دارند و در آب های روشن و کم عمق (معمولاً کمتر از 60 متر) زندگی می نمایند. مرجان ها مشارکت نمایندگان اصلی ساختار جسمی صخره های دریایی مرجانی هستند. چنین صخره هایی در آب های گرمسیری و نیمه گرمسیری، از قبیل: صخره های مانع عظیم واقع در سواحل کره جنوبی و استرالیا پدید می آیند.

مرجان ها در چه محیطی از نظر عمق دریا و دمای آب زندگی می نمایند؟

بعضی مرجان ها قادر به زندگی در آب های بسیار عمیق تر هستند، آن ها با آب جنس لوفلی می توانند در عمق 3300 متری هم به حیات خود ادامه دهند. بعضی مرجان ها در تپه های شمال غربی کیپ راس اسکاتلند و بعضی دیگر در سواحل شمالی ایالت واشنگتن و جزیره های علویتی پیدا شده اند. آن ها معمولاً در نواحی کم ژرفنای با عمق کمتر از 150 پا (46 متری) وجود دارند. اما تعدادی از صخره های دریایی مرجانی تا عمق های بیشتر هم (با عمق حدود 137 متری) گسترش می یابند.

صخره های مرجانی به دلیل محدودیت های محیطی سخت گیرانه معمولاً منحصر به آب های گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند. مرجان های صخره ساز قادر به سازگاری با آب هایی که دمای کمتر از 64 درجه فارنهایت (18 درجه سانتی گراد) دارند، نیستند، اما بعضی از آن ها می توانند برای مدت کوتاهی در دمای 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتی گراد) دوام آورند. همچنین اغلب مرجان های صخره ساز احتیاجمند آب های بسیار شور، در بین 32 تا 42 قسمت در هزار هستند.

آب نیز باید زلال باشد، طوری که حدأکثر نور به آن رسوخ کند. دلیل این امر آن است که اغلب مرجان های صخره ساز حاوی جلبک هایی فتوسنتزی به نام زوکسنتل هستند. این جلبک ها در بافت های مرجان های صخره ساز وجود دارند. روابط منحصر به فردی در میان مرجان ها و جلبک ها وجود دارد. مرجان ها یک محیط محافظت شده و همچنین ترکیباتی را که جلبک ها برای فتوسنتز احتیاج دارند، تعبیه می نمایند. اما نکته بسیار مهم این است که زوکسنتل غذای مرجان ها را انبار می نماید. جلبک برای فراوری غذا به واسطه فتوسنتز به نور احتیاج دارد.

احتیاج های حیاتی مرجان ها و صخره های مرجانی کدامند؟

  • نور خورشید: مرجان ها در آب های کم عمقی که نور خورشید به آن ها می رسد، رشد می نمایند. مرجان ها به زوکسنتل (جلبک) وابسته هستند. این جلبک ها درون آن ها و برای فراوری اکسیژن و دیگر مواد رشد می نمایند، و از آنجایی که جلبک ها برای ادامه حیات خود به نور خورشید احتیاج دارند، متعاقباً مرجان ها نیز بدون نور خورشید قادر به ادامه حیات خود نیستند. مرجان ها به ندرت در آب های دارای عمق بیش از 165 پا رشد می نمایند.
  • آب زلال: مرجان ها احتیاجمند آب زلالی هستند که نور خورشید از آن عبور کند. در صورت زلال نبودن آب، مرجان ها به خوبی رشد نخواهند کرد. گل و لای و پلانکتون موجب از دست رفتن شفافیت آب می شوند، و همین منجر به کاهش نور رسیده به زوکسنتل می گردد.
  • دمای بالای آب: مرجان های صخره ساز برای ادامه حیات خود احتیاجمند آب گرم هستند. هرچند مرجان های متفاوت موجود در مناطق مختلف می توانند نوسانات دمایی مختلفی را تحمل نمایند، اما مرجان ها معمولاً در آب های با دمای 68-90 درجه فارنهایت (20-30 درجه سانتی گراد) زندگی می نمایند.
  • آب تمیز: مرجان ها به آلودگی و گل و لای حساس هستند. گل و لای شفافیت و زلالی آب را از بین برده و بر روی مرجان ها می نشیند. به این ترتیب مانع رسیدن نور خورشید و صدمه دیدن پولیپ ها می گردد. فاضلاب هایی که در سواحل اقیانوسی و در نزدیکی صخره های مرجانی تخلیه می گردد حاوی مواد مغذی بسیار فراوانی هستند که موجب رشد بیش از حد خزه های دریایی روی صخره می گردد.
  • آب شور: ادامه حیات مرجان ها در گرو شوری آب و وجود تعادل خاصی میان نرخ شوری و آب است. به همین دلیل مرجان ها در مناطقی که رودخانه ها آب تازه را وارد اقیانوس می نمایند، رشد نمی نمایند.

وجود فسیل مرجان در لایه های رسوبی کوهستان، بیانگر چه محیطی در گذشته است؟

این مسئله نشان دهنده این است که در گذشته در این منطقه دریای گرم و کم عمق وجود داشته است و بر اثر فعالیت های کوه زایی منطقه از آب خارج شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: setare.com
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9995

به "مرجان های دریایی در چه محیطی زندگی می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرجان های دریایی در چه محیطی زندگی می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید