مزایا و معایب واکسن کرونای فایزر چه هستند؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، واکسن بالقوه کووید-19 شرکت فایزر و بیوان تک در مقابله با بیماری همه گیر کووید-19 موثر است، اما دارای مشکلاتی نیز هست و تا تزریق عمومی با چالش هایی روبرو است.

مزایا و معایب واکسن کرونای فایزر چه هستند؟

به گزارش ایسنا، همزمان که هیجان ناشی از اعلام موثر بودن واکسن بالقوه کووید-19 ساخته شده توسط شرکت های فایزر(Pfizer) و بیوان تک(BioNTech) کم کم می خوابد، بعضی از واقعیت های آزار دهنده شروع به رخ نمایی نموده اند. این واکسن بالقوه اگرچه یک شاهکار خارق العاده در دنیای علم است، اما موانعی را بر سر راه خود که یاری به خاتمه دادن سخت ترین همه گیری جهانی معاصر است، می بیند.

ورای اخذ تأییدیه ها، پرسش هایی در خصوص ساخت، تدارکات و حمل و نقل و کارآیی این واکسن وجود دارد. در حالی که جهانیان چشم انتظار یک واکسن موثر در پیشگیری از ابتلا به کووید-19 هستند، اما ممکن است تزریق این واکسن به میلیاردها نفر به راحتی آنچه بعضی تصور می نمایند، نباشد. با هم چند مانع را که واکسن بالقوه فایزر باید از پیش رو بردارد، آنالیز می کنیم.

تصویب و تایید

به نظر می رسد شرکت فایزر سخت ترین مانع فنی را پشت سر گذاشته است. این شرکت واکسنی فراوری نموده است که به نظر می رسد 95 درصد در جلوگیری از ابتلا به کووید-19 موثر است. با این حال، این تنها یک تجزیه و تحلیل موقت و یک آنالیز اولیه است. در حالی که بیش از 40 هزار داوطلب در آزمایش بالینی فاز 3 این واکسن شرکت داشته اند، اثربخشی گزارش شده بر اساس آنالیز تنها 170 نفر است و همه کنجکاو هستیم که ببینیم آیا میزان کارایی وقتی داده های بیشتری فاش می گردد، بالا می رود یا خیر.

ما همچنین نمی دانیم که این واکسن تا چه زمانی موثر باقی خواهد ماند و تا چه مدتی می تواند از ابتلا به کووید-19 جلوگیری کند. در حالی که واکسن ها به طور معمول مگر اینکه حداقل به مدت یک سال از افراد محافظت ننمایند، تأیید نمی شوند، اما الان در شرایط عادی نیستیم.

فایزر از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) مجوز استفاده اضطراری درخواست نموده است که باید طی چند هفته آینده صادر گردد. از آنجا که این سازمان متذکر شده است که هر واکسنی با بیش از 50 درصد اثربخشی را تأیید خواهد نمود، به نظر نمی رسد فایزر با مسئله ای روبرو گردد.

ساخت و فراوری

استفاده از روش آر ان ای پیغام رسان(mRNA) که توسط شرکت فایزر برای ساخت این واکسن استفاده شده، بسیار ناپایدار است و هنوز هیچ واکسن mRNA برای استفاده در انسان تایید نشده است. ایجاد mRNA در بیورآکتورهای فولادی ضد زنگ طراحی شده به شکل مخصوص، نیاز به شرایط استریل با دما و رطوبت دقیق دارد. این بی ثباتی یکی از دلایل لزوم سرد نگه داشتن این واکسن در دمای بسیار پایین است.

همانطور که قابل تصور است، ساخت یک گروه کوچک از mRNAها برای استفاده در یک آزمایش بالینی بسیار آسان تر از ساخت صدها میلیون دوز واکسن برای توزیع در جوامع است و شرکت فایزر حداقل در بخش توزیع از بعضی یاری ها بهره مند شده است. در ماه مه، این شرکت با خرید ویال های ساخته شده از شیشه والور(Valor Glass) ساخته شده توسط شرکت کورنینگ(Corning) که به طور خاص برای واکسن ها طراحی و ساخته شده است، موافقت کرد. شیشه والور یک دسته بندی کاملاً جدید از شیشه است که از آلودگی جلوگیری می نماید و به خطوط فراوری با حجم بالا اجازه می دهد تا بدون دردسر عملیاتی شوند.

فایزر در اوایل همه گیری در تعویض تجهیزات فراوری و دریافت مواد اولیه بیشتر برای ساخت واکسن با تأخیر روبرو شد. این شرکت اکنون بر این مسائل فائق آمده و خطوط فراوری خود را در ایالات متحده و اروپا به روز نموده است.

چالش بعدی، کیسه های سفارشی است که بیورآکتورهایی را که محل ساخت واکسن هستند، تراز می نماید. این کیسه ها مانند خط کشی ها در آرام پزها عمل می نمایند. آنها با خاتمه یافتن فراوری هر دسته واکسن حذف می شوند و دیگر نیازی به استریل کردن بیورآکتورها بعد از فراوری هر دسته نیست. کمبود این کیسه ها که چندین هفته پابرجا بود، در ماه اکتبر با تزریق 31 میلیون دلار به فراوری نماینده این کیسه ها رفع شد. اگرچه این بودجه لازم بود، اما این محدودیت همچنان باقی است.

پخش و توزیع

فایزر برای توزیع واکسن بالقوه خود ترجیح داده است که به جای اعتماد و تکیه به دولت، خودش دست به کار گردد و آن را توزیع کند که با توجه به شرایط و نیازهای پیچیده آن، احتمالاً بهترین گزینه است. اکنون تقریباً همه می دانند که واکسن فایزر باید در دمای حتی سردتر از آلاسکا یعنی منفی 70 درجه سانتیگراد(منفی 94 درجه فارنهایت) نگهداری گردد.

فایزر برای حفظ دما در هنگام حمل و نقل واکسن، یک کیف فوق خنک ساخته و آن را جعبه پیتزا نامیده است. به گفته این شرکت، این کیف به آنها اجازه می دهد تا دما و مکان واکسن ها را در هر زمان دلخواه ردیابی نمایند. این واکسن با استفاده از یخ خشک به مدت 10 روز پس از مهر و موم در کیف، در دمای مناسب نگهداری می گردد. کیف ها تنها دو بار در روز و هر بار کمتر از سه دقیقه می توانند باز شوند. هر کیف بین 1000 تا 5000 دوز واکسن دارد و حمل و نقل آن ممکن است چهار روز به طول انجامد. این بدان معناست که هر سایت تزریق واکسن باید قبل از بی ثبات شدن واکسن، حدود 850 دوز از آن را در هر روز تزریق کند.

گفتنی است که برای افزایش این جدول زمانی می توان یخ خشک بیشتری اضافه نمود، اما کمبود یخ خشک نیز وجود دارد.

ذخیره سازی و نگهداری

فریزرهای مورد نیاز برای نگهداری این واکسن در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد ارزان نیستند و به راحتی یافت نمی گردد. هزینه تهیه این فریزرها در حدود 20 هزار دلار است و زمان انتظار فعلی برای ساخت آنها حدود شش هفته است.

در حالی که اکنون به بسیاری از این فریزرها برای مدیریت توزیع و تزریق این واکسن ها نیاز است، اما ممکن است بیمارستان ها با دانستن اینکه ممکن است هرگز دوباره از این تجهیزات استفاده ننمایند، نسبت به خرید آن اقدام ننمایند. عدم اطمینان در خصوص اینکه دولت فدرال چه میزان از این هزینه را پرداخت می نماید، به موانع موجود بر سر راه توزیع و تحویل این واکسن افزوده است.

خوشبختانه شرکت های Walgreens و CVS گفته اند که آماده و قادر به نگهداری واکسن فایزر در شرایط مناسب هستند.

به همین منوال ممکن است موانع دیگر موجود بر سر راه این واکسن نیز برداشته گردد و خیال سرمایه گذاران را راحت کند.

تزریق

پس از ساخت، آزمایش، فراوری، حمل و ذخیره سازی و نگهداری واکسن، ضروری است که واکسن تزریق گردد.

واکسن فایزر در این زمینه هم چالش برانگیز است، چرا که این واکسن باید در محل تزریق، با یک مایع استریل -معمولاً آب- مخلوط گردد و ظرف مدت شش ساعت پس از تهیه این محلول، تزریق گردد. از آنجا که این واکسن در مواردی با دوزهای زیاد ارسال می گردد، ممکن است جوامع روستایی از جمعیت یا زیرساخت های لازم برخوردار نباشند تا بتوانند دوزهای این واکسن را که در حالی که هنوز سرد هستند، تزریق نمایند. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد ساکنان مناطق روستایی که خواستار تزریق واکسن هستند، به شهرهای اطراف سفر نمایند.

به همین دلیل، حداقل در خانه های مراقبت طولانی و خانه های سالمندان که تقریباً یک سوم از مرگ ناشی از ابتلا به کووید-19 در آنها اتفاق افتاده است، برنامه وجود دارد. شرکت CVS اعلام نموده آماده است تا به محض تایید، تزریق این واکسن را برای افراد در معرض خطر شروع کند.

فایزر در اوایل امسال موافقت کرد که 100 میلیون دوز از واکسن خود را با قابلیت سفارش 500 میلیون دوز دیگر به ایالات متحده بفروشد. کارشناسان اطمینان دارند که چالش های لجستیکی و تدارکاتی رفع خواهد شد و کمبودهای فعلی نیز رفع خواهند شد. علم جهش بزرگی در ایجاد واکسن mRNA داشته است و مسائل پیش آمده مسائلی هستند که قبلاً در مقیاس کوچکتر حل شده اند.

اگرچه بیشتر بحث های جهانی پیرامون چگونگی اطمینان از دسترسی کشورهای کمتر برخوردار و فقیر به واکسن است، اما ملاحظات دیگری نیز وجود دارد. به استرالیا فکر کنید. در حالی که این کشور دارای یک اقتصاد پیشرفته است، اما توانایی فراوری واکسن mRNA در خاک خود و همچنین زنجیره ذخیره سازی و نگهداری آن در دمای سرد لازم را برای طولانی مدت ندارد و اگر این کشور بخواهد واکسن فایزر را به شهروندان خود عرضه کند، باید چاره ای بیاندیشد تا این واکسن را در کمتر از 10 روز از آمریکا به خاک خود برساند و آن را به مردم خود تزریق کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8706

به "مزایا و معایب واکسن کرونای فایزر چه هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب واکسن کرونای فایزر چه هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید