مصوبه سندباکس نهایی شد، تسهیل مقررات حوزه های جدید فناوری

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به مصوبه جلسه 88 کمیسیون عالی تنظیم مقررات در مورد مدیریت محیط آزمون (سندباکس)، گفت: مقرره گذاری محیط آزمون نوعی تنظیم­ گری است که برای ایده­ های جدید به خصوص در حوزه فناوری های اقتصادی (فین­ تک­ ها) که پیامدها و ابعاد اجرای آن­ها برای حاکمیت شناخته شده نیست، مورد استفاده قرار می­ گیرد.

مصوبه سندباکس نهایی شد، تسهیل مقررات حوزه های جدید فناوری

وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی کشور با توجه به درخواست های متعدد در سال های اخیر برای موضوعات جدید در کشور به خصوص حوزه فناوری مالی، این موضوع را در دستور کار قرار داد، اضافه کرد: در حال حاضر تقاضاهای زیادی در کشور برای موضوعاتی مانند رمزارزها و خدمات مبتنی بر زنجیره بلوکی مطرح شده که از این ظرفیت برای پاسخگویی به متقاضیان استفاده خواهد شد تا سیاست ها و خلاهای قانونی این حوزه تبیین گردد .

فیروزآبادی در تشریح این مصوبه گفت: موضوع و ایده ­ای که توسط یک شرکت به عنوان یک ایده نو مطرح شده و عموماً به حوزه­ های فناورانه جدید و نوپدید مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، خدمات مبتنی بر زنجیره­ های بلوکی و رمزارزها مربوط می­ گردد، یک تنظیم­ گر حاکمیتی و بخشی مانند بیمه، بورس، حوزه بانکی و یا حتی حوزه­ هایی مانند سلامت و محتوا یک محیط آزمونی که مشتمل بر رویه­ ها، قواعد و ساختار نظارت است را ایجاد می­ کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید نمود: در آن محیط با تسهیل مقررات و کاهش شرایط سخت­گیرانه و برای مدت معین و با تعداد کاربری محدود و نیز قلمرو اجرای حفاظت شده، ایده را به مرحله اجرا می­ گذارند و نتایج و پیامدها را آنالیز می­ نمایند و پس از طی کردن دوره آزمایشی نسبت به توقف و یا گسترش کار به قلمرو بزرگتر و کل جامعه اعلان نظر نموده و فضا را برای ورود این نوع ایده برای عموم متقاضیان فراهم می نمایند.

وی با اشاره به شکل گیری دبیرخانه این موضوع در وزارت امور مالی و دارایی، توضیح داد: حکمرانی این مجموعه به صورت چند ذینفعی است، به این معنی که همه بخش ­های کشور چه دولتی و چه خصوصی در آن حضور دارند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این که مرکز ملی فضای مجازی نیز نظارت کلان بر فرایند خواهد داشت، اضافه کرد: این تجربه می­ تواند به تدریج بالغ گردد و ما سالانه با آنالیز فعالیت ­های مبتنی بر این دستورالعمل با اخذ نظرات نخبگان و نیز مشکلاتی که احتمال دارد به وجود آید، مدیریت این محیط ­ها را بهبود خواهیم داد.

وی گفت: این دستورالعمل با کوشش جمعی تمامی ذی نفعان، نخبگان و بخش­های خصوصی و دستگاه­های دولتی که با مسئله اعطای مجوز به موضوعات جدید و ناشناخته روبرو هستند، نوشته شده است و اولین تجربه روبروه کشور با این نوع تنظیم­ گری است که البته کشورهای زیادی به این روش روی آوردند و در منطقه، کشور ما جزو پیشروان اقدام در این خصوص است.

به گفته فیروزآبادی، این دستورالعمل مورد تایید ریاست جمهوری قرار گرفته و متن آن در سایت مرکز ملی فضای مجازی قابل دسترسی است. کارگروه مذکور در دستورالعمل شکل گرفته و درگاه الکترونیکی برای ارتباط با جامعه و متقاضیان برای دریافت ایده­ ها و پیشنهادات توسط وزارت امور مالی و دارایی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، سبک تنظیم گری مبتنی بر محیط آزمون، در جهان به رگولاتوری سندباکس (Regulatory Sandbox) معروف است.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5963

به "مصوبه سندباکس نهایی شد، تسهیل مقررات حوزه های جدید فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبه سندباکس نهایی شد، تسهیل مقررات حوزه های جدید فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید