نکاتی درباره خشکسالی هواشناسی، تبعات اجتماعی و مالی خشکسالی چیست؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کارشناسان هواشناسی خشکسالی را بارش کمتر از حد معمول که منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می گردد، تعریف نموده اند. از این رو به طورکلی خشکسالی از نظر هواشناسی به حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می گردد.

نکاتی درباره خشکسالی هواشناسی، تبعات اجتماعی و مالی خشکسالی چیست؟

به گزارش خبرنگاران، خشکسالی معمولاً براساس درجه خشکی در مقایسه با مقادیر نرمال یا میانگین و طول دوره خشکی تعریف می گردد. ضروری است که تعاریف خشکسالی هواشناسی به صورت موردی برای هر منطقه متفاوت از مناطق دیگر درنظر گرفته گردد چرا که شرایط جوی که موجب کمبود بارش می گردد از منطقه ای به منطقه دیگر متغیر است.

بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تعریف خشکسالی از دیدگاه هواشناسی در کشورهای مختلف و در زمان های مختلف متفاوت است. در مناطقی که وجود دوره های طولانی بدون بارندگی امری عادی است تعریفی مبتنی بر تعداد روزهایی با بارش کمتر از یک حد آستانه خاص غیر واقعی است. درسایر تعاریف رابطه ای بین میزان انحراف واقعی بارش به مقادیر متوسط ماهانه، فصلی یا سالانه برقرار است.

از دیدگاه اقلیم شناسان خشکسالی یک پدیده طبیعی است که بر اثر تغییرات الگوهای آب و هوایی ناشی از کاهش نزولات جوی به وجود می آید و ادامه آن موجب عدم تعادل اکولوژیک و هیدرولوژیک می گردد. ازسویی دیگر چون از دیدگاه جغرافیایی تعریف خشکسالی مفهومی وابسته به مکان است، شدت خشکسالی در هر محل تابعی از ضریب تغییرپذیری بارش در همان محل است بنابراین از نظر اقلیم شناسی خشکسالی قابل معین است به طوری که در این روش درجه خشکسالی وترسالی معین می گردد.

بر اساس این گزارش، ویژگی ها و اثرات خشکسالی مانند شدت، مدت و عظیمی آن از محلی به محل دیگر متفاوت است. در مناطق خشک و نیمه خشک اثرات کمبود بارندگی روی منابع آب به سرعت آشکار می گردد. به بیان دیگر در مناطقی که به طور طبیعی دارای محدودیت منابع آب هستند، بروز خشکسالی تاثیرات منفی بیشتری به دنبال دارد وحتی می تواند به بحران منتهی گردد.

در بیشتر موارد خشکسالی های هواشناسی به وقوع خشکسالی های بعدی از جمله خشکسالی کشاورزی و خشکسالی آبشناسی و درمواردی که چندین سال ادامه یابد به خشکسالی مالی و اجتماعی منتهی می گردد هر چه شدت و گستره خشکسالی بیشتر باشد، تاثیرات آن عمیق تر خواهد بود.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گزارش داده است که در گذشته بعضی خشکسالی ها به طور محدود و بعضا گسترده ایران را دربرگرفته بود و باعث بروز خسارت های فراوان به محصولات کشاورزی و دامی مناطق روستایی شده و مهاجرت دسته جمعی روستاییان به شهرها را به دنبال داشته بود.

حاشیه نشینی در شهرهای عظیم یکی از عوارض این مهاجرت ها است که هزینه های بسیار سنگینی را بر جامعه و کشور تحمیل می نماید. نتایج سرشماری ها نشان می دهد که بعضی از روستاهای کشور بر اثر این گونه خشکسالی ها خالی از سکنه شده اند. وقوع خشکسالی های شدید و بلند مدت به ویژه در مناطق حساس و شکننده موجب وارد آمدن ضررهای شدید مالی و اجتماعی می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11586

به "نکاتی درباره خشکسالی هواشناسی، تبعات اجتماعی و مالی خشکسالی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره خشکسالی هواشناسی، تبعات اجتماعی و مالی خشکسالی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید