ورود ترکیه به رقابت صادرات برق به عراق

به گزارش مجله وبلاگ فروش، عراق می خواهد برای جبران کمبود برق از ترکیه و یک شرکت مستقر در منطقه اقلیم کردستان برق وارد کند. به گزارش ایسنا احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفته است عراق قصد دارد 450 مگاوات برق از گروه KAR در منطقه اقلیم کردستان عراق و 200 مگاوات برق از ترکیه وارد کند.

ورود ترکیه به رقابت صادرات برق به عراق

در روزهای گذشته اعتراض علیه قطع برق دو کشته در پی داشت و همین اعتراض ها باعث شده این کشور به دنبال راه چاره کوتاه مدتی برای کمبود برق باشد؛ برای همین این بار عراق سراغ ترکیه رفته است.

سال گذشته وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته بود که ترکیه و عراق توافق کردند که به محض اینکه عراق به روز رسانی های لازم را در زیرساخت های خود انجام دهد، تجارت برق را آغاز کنند.

پانزدهم خردادماه رضا اردکانیان وزیر نیرو، در سفر یک روزه خود به به عراق قرارداد دوساله صادرات برق به این کشور امضا کرد؛ طبق این قرارداد باید هیات های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر کنند.

اردکانیان به خبرگزاری ایرنا گفته است: تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال های 2020 و 2021 با وزارت برق عراق به امضا رسید.

روز نوزدهم اردیبهشت ماه امسال وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت که واشنگتن قصد دارد برای حمایت از دولت جدید عراق، معافیت 120 روزه ای را به این کشور برای ادامه واردات برق از ایران اعطا کند.

پیش از این در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه، شبکه الجزیره گزارش کرده بود که آمریکا معافیت تحریمی عراق برای خرید برق از ایران را به مدت 30 روز دیگر تمدید کرده است. ایران سالانه 1500مگاوات برق به عراق صادر می کند؛ همچنین صادرات گاز ایران به عراق حدود 30 میلیون متر مکعب است.

از طرفی عراق برای اتصال به شبکه برق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) برنامه دارد و جهت انتقال برق کشورهای GCC به عراق، مرز کویت است. در سال 2019 میلادی، وزارت برق عراق قراردادی با سازمان بهم پیوستگی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCCIA) برای ساخت دو شبکه ارتباطی برای انتقال انرژی برق به میزان 500 مگاوات امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، سازمان GCCIA هزینه ساخت این دو شبکه ارتباطی به طول 300 کیلومتر را برعهده گرفته که 80 کیلومتر آن در داخل عراق و 220 کیلومتر آن در خاک کویت است. آن زمان لوی الخطیب گفته بود که بهای برق وارداتی از این کشورها به میزان 15 درصد از بهای برق ایران پایین تر است و اجرای آن یک سال زمان می برد. اما بهای برق ایران بسیار رقابتی است.

عراق متعهد شده به توافق کاهش تولید اوپک پلاس پایبند بماند و مازاد تولیدی که در ماه های می و ژوئن داشته است را با کاهش بیشتر تولید در طول تابستان جبران کند. تولید کمتر نفت به معنای تولید کمتر گاز خواهد بود که به عنوان خوراک مورد استفاده نیروگاه های برق قرار می گیرد.

به گفته احمد موسی، عراق قصد دارد از اوت یا سپتامبر به تدریج 1.5 گیگاوات ظرفیت نیروی نصب شده از نیروگاه های جدید یا نیروگاه های فعلی که در دست تعمیر قرار دارند را اضافه کند.

مصرف برق سالانه عراق حدود 24 هزار مگاوات است و در حال حاضر این کشور 17 هزار مگاوات برق در سال تولید می کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 6135

به "ورود ترکیه به رقابت صادرات برق به عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود ترکیه به رقابت صادرات برق به عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید