پاسخ به 10 پرسش درباره سهام عدالت

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، نهم اردیبهشت سال جاری بود که رهبر معظم انقلاب طی ابلاغیه ای با آزادسازی کامل سهام عدالت موافقت کردند. ایشان با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده های کم درآمد، موارد سه گانه ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری ها مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هرچه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع تر از منافع سهام خود بهره مند شوند. با گذشت نزدیک به دو هفته از دستور رهبر معظم انقلاب و با وجود اطلاعیه هایی که سازمان خصوصی صادر کرده، بسیاری از مشمولان سهام عدالت اطلاع کافی از چگونگی خرید و فروش آن ندارند و با سوالات زیادی روبرو هستند که با پیگیری از سازمان خصوصی سازی سعی کردیم در این گزارش به همه سوالات پاسخ دهیم.

پاسخ به 10 پرسش درباره سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت به چه معنا است؟

طرح سهام عدالت از سال 85 در دولت نهم کلید خورد و به 49 میلیون و 500 هزار نفر از مردم سهام های یک میلیون تومانی حدود 50 شرکت دولتی واگذار شد. اکنون با گذشت بیش از 14 سال، قرار است سهام عدالت، آزاد شود یعنی دارندگان این سهام می توانند، همچون سهامداران بورسی اقدام به فروش سهام خود یا تبدیل آن به سهام های دیگر کنند. شرکت های سهام عدالت بهترین شرکت های ایران هستند که سوددهی بالایی دارند و افراد می توانند با اطلاعات حداقلی در این زمینه سرمایه گذاری خود را تضمین کنند.

برای روش سهامداری دو گزینه مستقیم و غیرمستقیم مطرح است. تفاوت روش مستقیم و غیرمستقیم چیست؟

یکی از مهم ترین سوالات عامه مردم این است که کدام روش نتیجه بهتری به دنبال دارد و از آنجا که همه مسوولان بر روش مستقیم تاکید دارند برخی مردم اعتماد نمی کنند و قصد دارند روش غیرمستقیم را انتخاب کنند. حال باید توجه داشت تفاوت روش مستقیم و غیرمستقیم چیست. در روش مستقیم افراد اختیار خرید و فروش سهام خود را در بازار سرمایه دارند. به نوعی سهامشان را خودشان مدیریت می کنند و مانند کسی که در بورس فعالیت دارد تلقی می شوند.

کسانی که قصد خرید سهم بیشتر یا فروش آن را دارند باید روش مستقیم را استفاده کنند اما کسانی که از سهامداری اطلاع کافی ندارند اما قصد دارند که سهام عدالت را نگه دارند باید روش غیرمستقیم را انتخاب کنند. در روش غیرمستقیم فرد سهامدار به شرکت سرمایه گذاری استانی وکالت می دهد تا اقدام به خرید و فروش سهام کند اما سود این بخش هم تضمین شده نیست. ضمن این که زمان پرداخت سود هم مشخص نشده است و ابهام دارد.

برای انتخاب روش سهامداری تا چه زمانی مهلت داریم؟

تاکید می شود کسانی که قصد سهامداری، خرید و فروش سهام عدالت را دارند باید روش مستقیم را انتخاب کنند و اگر تا دو هفته آینده ثبت نام خود را در این زمینه تکمیل نکنند به صورت اتوماتیک سهام آنها به صورت غیرمستقیم اداره می شود. در روش غیرمستقیم اختیار سهامداری از سهامدار گرفته می شود و نمی تواند هر زمان که بخواهد اقدام به خرید و فروش کند.

چگونه باید متوجه شویم که مشمول سهام عدالت هستیم یا خیر؟

سایت www.samanese.ir مربوط به سهام عدالت است که هر فرد با وارد کردن کد ملی خود می تواند مطلع شود که مشمول سهام عدالت است یا خیر. اگر کسی برگه سهام عدالت یا فیش واریزی خود را در دسترس نداشته باشد می تواند با مراجعه به سایت کار خود را پیش ببرد.

قیمت روز سهام عدالت چقدر است؟

قیمت های مختلفی در مورد سهام عدالت مطرح می شود. از 5 میلیون گرفته تا 16 میلیون تومان. ارزش فعلی سهام عدالت با توجه به سودآوری شرکت ها و شرایط بازار سرمایه که فرایند صعودی را طی می کند 16 برابر شده است. کسانی که دارای سهم یک میلیون تومانی کامل هستند (افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی) ارزش سهام آنها 16 میلیون تومان و کسانی که سهم آنها 532 هزار تومانی است (سایر مردم) 8 میلیون و 500 هزار تومان است. ارزش سهام افراد متفاوت است و دو دهک جامعه که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند از تخفیف 50 درصدی برخوردارند که سهام عدالت آنها یک میلیون تومانی است. مابقی افراد که تخفیفی نداشتند سهم آنها پس از ده سال پرداخت سود بابت رقم سهام عدالت به 532 هزار تومان رسید. در نیمه نخست سال 96 مهلتی داده شد تا افراد سهم 532 هزار تومانی خود را تکمیل کنند و به یک میلیون تومان برسانند که اگر این کار را کرده بودند، سهم آنها اکنون 16 برابر شده و به 16 میلیون تومان می رسید.

چرا از سال 85 تا 94 سودی به مردم پرداخت نشد؟

دولت نهم به 5/49 میلیون نفر از افراد جامعه یک میلیون سهم اختصاص داد که بر مبنای آن قرار بود پول این سهام طی ده سال بازپرداخت شود. شرکت های سرمایه پذیر سالانه به میزان تعهدشان سود را به خزانه دولت واریز می کردند تا در طول ده سال رقم یک میلیون تومانی سهام عدالت پوشش داده شود اما پس از ده سال بازپرداخت این سهم به 532 هزار تومان رسید و رقم یک میلیون تومان را تکمیل نکرد. در این راستا در سال 96 مهلتی داده شد تا افراد برای تکمیل وجه اقدام کنند که با استقبال زیادی روبرو نشد. اکنون که سهام عدالت ارزش بالایی پیدا کرده مردم به دنبال تکمیل وجه خود هستند که این امکان دیگر وجود ندارد. سود سال های 95 و 96 کامل پرداخت شده و تا خردادماه امسال، سود سال 97 هم به طور کامل پرداخت خواهد شد.

اگر برگه سهام عدالت مفقود شده باشد چه کار کنیم؟

زمانی که ثبت نام سهام عدالت انجام شد به مشمولان برگه هایی تحویل داده شد که روی آن یک میلیون تومان درج شده است. برگه برخی افراد مفقود شده است که اصلا نباید در این زمینه نگران باشند. برگه ها صرفا جهت تایید ثبت نام بود و ارزش دیگری ندارد. اکنون با ورود به سامانه سهام عدالت که آدرس آن پیشتر گفته شد افراد می توانند با وارد کردن کد ملی خود و طی مراحل پیش رو از شرایط سهامداری خود کسب اطلاع کنند. زمانی که کد ملی وارد سایت می شود برای اطمینان بیشتر سامانه سؤالات چند گزینه ای در مورد نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و نام پدر مطرح می کند تا سودجویی افراد به حداقل برسد. افرادی که فیش واریزی برای تکمیل وجه خود را گم کردند با ورود به همین بخش می توانند از شرایط حساب خود مطلع شوند.

چه زمانی آزادسازی کامل انجام می شود؟

تا دو ماه دیگر آزادسازی کامل انجام می شود که باز هم به مردم پیشنهاد می شود اگر قصد خرید و فروش سهام را دارند باید روش مستقیم را انتخاب کنند. پس از انجام آزادسازی افراد به کارگزاری ها معرفی خواهند شد تا بتوانند سهام خود را مدیریت کنند.

برای انتخاب روش مستقیم، پیامکی به شماره مشمول ارسال می شود. اگر شماره مشمول در این مدت قطع شده باشد چه اقدامی باید انجام دهد؟

با ورود به سامانه سهام عدالت امکان ثبت شماره تماس جدید فراهم شده است. افراد باید دقت داشته باشند برای تغییر شماره تلفن و ارسال پیامک از سوی سازمان خصوصی سازی و وارد کردن کد تایید دو دقیقه زمان دارند و اگر این زمان سپری شود دوباره باید از ابتدا شروع کنند. شماره تماس به نام فرد مشمول است یا خیر تفاوتی ندارد و ملاک وارد کردن کد تأیید و مطابقت داشتن اطلاعات اولیه است.

سهام عدالت افراد زیر 18 ساله چطور آزاد می شود؟

سهام عدالت این افراد توسط والدین امکان آزادسازی دارد. پدران افراد زیر 18 ساله باید ابتدا به بانک مراجعه کنند و حساب بانکی باز کنند و سپس شماره شبای بانکی فرد را در سایت سهام عدالت ثبت کنند.

منبع: جام جم

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4480

به "پاسخ به 10 پرسش درباره سهام عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به 10 پرسش درباره سهام عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید