چند خوراکی مفید برای تقویت ریه ها

به گزارش وبلاگ عطر مردانه، آنچه می خورید تقریباً بر همه ابعاد سلامتی شما تأثیر دارد و این شامل ریه هایتان نیز می گردد.

چند خوراکی مفید برای تقویت ریه ها

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ عطر مردانه، بعضی از خوراکی ها وجود دارند که می توانند سلامت ریه ها را بهبود بخشیده، التهاب و وجود مخاط را کاهش داده، ظرفیت ریه ها را افزایش داده و توانایی بدن را در جلوگیری از بیماری ریه بهبود بخشند.

مراقبت و تقویت ریه ها در شرایط شیوع کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید از روش های مختلفی برای محافظت از سیستم تنفسی خود بهره بگیرید. در ادامه چند خوراکی که برای تقویت ریه ها بسیار مفیدند به نقل از وب سایت ای تی ان تی آورده شده است:

موز:

موز ها سرشار از پتاسیم بوده و گزینه ای عالی برای بهبود عملکرد ریه ها محسوب می گردد. پتاسیم برای سلامتی و عملکرد خوب ریه لازم است. مصرف کافی پتاسیم، به ویژه در بچه ها به افزایش عملکرد و ظرفیت ریه ها یاری می نماید. در کنار موز، آووکادو، کدو سبز و پرتقال نیز غنی از پتاسیم هستند.

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی نیز سرشار از پتاسیم است که برای سلامت ریه ها لازم است.

همچنین یک مطالعه که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ اجرا شده نشان داده که یک رژیم غذایی حاوی گوجه فرنگی باعث کاهش تخریب بافت ریه در افراد سابقاََ سیگاری می گردد.

گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C است که نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می نماید، بلکه می تواند به طور خاص سلامت ریه ها را نیز بهبود بخشد. بخشی از خواص آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی در مقابله با عفونت هایی مانند ذات الریه که سلامت ریه ها را تهدید می نماید مفید بوده و از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های ریه ها جلوگیری می نماید.

کاروتنوئید های گیاهی به ویژه لیکوپن موجود در گوجه فرنگی همچنین می تواند در بهبود عملکرد ریه نقش داشته باشد. این ترکیبات برای سلامتی ریه بسیار مهم است.

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی های شیرین نه تنها منبع عالی پتاسیم هستند، بلکه مانند گوجه فرنگی و انواع توت ها نیز سرشار از کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان ها هستند. از آنجا که آنتی اکسیدان ها اثر رادیکال های آزاد سلول های بدن را خنثی می نمایند، غذا های سرشار از آنتی اکسیدان می توانند به تقویت سلامت ریه ها در سطح سلولی یاری نمایند. مانند سایر سبزیجات نارنجی رنگ، سیب زمینی شیرین نیز سرشار از ویتامین A است که از پوشش های تنفسی حمایت می نماید و خطر عفونت های ریه را کاهش می دهد.

ماهی چرب:

وقتی بدن ما مواد غذایی را متابولیزه می نماید، ما از اکسیژن استفاده می کنیم و دی اکسید کربن فراوری می کنیم. کار اصلی ریه ها بارگیری خون با اکسیژن و فیلتر کردن دی اکسید کربن است. کاهش سطح دی اکسید کربن به معنی کار کمتر ریه هاست.

در حالی که سوخت و ساز هر ماده غذایی احتیاج به استفاده از اکسیژن و فراوری دی اکسید کربن دارد، اما همه مواد غذایی به اندازه یکسان با اکسیژن مورد استفاده خود دی اکسید کربن فراوری نمی نمایند. برای مثال کربوهیدرات ها بیشترین دی اکسید کربن را در برابر اکسیژن مصرفی خود فراوری می نمایند.

چربی هنگامی که متابولیزه می گردد کمترین میزان دی اکسید کربن را ایجاد می نماید. این بدان معنی است که اسید های چرب امگا 3 در ماهی های چرب مانند سالمون می توانند به کاهش علائم بیماری های ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و آمفیزم یاری نمایند. اسید های چرب امگا 3 همچنین دارای خاصیت ضد التهابی هستند که نشان داده شده به طور موثر با احتمال ابتلا به بیماری ریه مبارزه می نمایند.

امگا 3 موجود در ماهی عملکرد ضد التهابی بدن و قلب و عروق را نیز بهبود می بخشد. این بدان معنی است که برای هرگونه التهاب در ریه ها یا دستگاه تنفسی مفید واقع می گردد.

ماهی های چرب همچنین سرشار از ویتامین D هستند که یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامتی ریه ها بوده و در افراد مبتلا به آسم نقش محافظتی دارد.

قارچ:

بعضی از قارچ ها از جمله قارچ مرغ چوب، کرکونوسه، چنترله، صدفی و شیتاکه سرشار از ویتامین D هستند. مصرف بیشتر این قارچ ها می تواند به کاهش التهاب جهت های هوایی یاری کند.

قارچ ها به طور کلی برای سلامت ریه ها مفید هستند و می توانند همزمان سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت نمایند. قارچ های سرچماقی نیز به طور ویژه برای ریه ها مفید بوده و به تنظیم تعادل رطوبت در ریه ها یاری می نمایند.

تخم مرغ:

تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا است که به حمایت از سلامت ریه ها و حفظ ماهیچه های تنفسی قوی یاری می نماید. از آنجایی که ریه ها برای تنفس سخت تر عمل می نمایند، عضلات آن احتیاج به پروتئین بیشتری برای حفظ توده و استحکام خود دارند. پروتئین همچنین از عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم ها نیز حمایت می نماید.

مانند ماهی های چرب، تخم مرغ نیز سرشار از ویتامین D و چربی های سالم است که برای سلامت ریه ها مفید است.

از دیگر خوراکی های مفید برای تقویت ریه ها می توان به سیب، آویشن، زنجبیل، سیر، ترب کوهی و نیز عصاره قلم استخوان اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چند خوراکی مفید برای تقویت ریه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند خوراکی مفید برای تقویت ریه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید