گنبد نمکی جاشک بوشهر؛ دیدنی حیرت آور در جنوب ایران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، شاید دانستن اینکه گنبدهایی از نمک در گوشه ای از کشور پهناورمان ایران وجود دارند و شنیدن اینکه این تپه ها بطور طبیعی از نمک ساخته شده اند و به سفیدی و شوری نمک هستند، هر کسی را به وجد آورد که برای یکبار هم که شده برای دیدن گنبد نمکی جاشک بوشهر برود. با ما در مقاله گنبد نمکی جاشک بندر دیر همراه شوید تا شما را با زیبایی ها و جهت دسترسی به کوه نمک جاشک آشنا کنیم.

گنبد نمکی جاشک بوشهر؛ دیدنی حیرت آور در جنوب ایران

فهرست مطالب

موقعیت جغرافیاییدلایلی که باعث جذب جهانگرد در این مناطق می شوندپوشش گیاهی و حیات وحش

موقعیت جغرافیایی

گنبد نمکی جاشک بندر دیر نواحی وسیعی با ارتفاع زیاد در شمال غرب کوه جاشک، در انتهای جنوبی رشته کوههای زاگرس و بین دو شهرستان دیر و دشتی هست. این پدیده های نمکی زیبا، سطح وسیعی از ارتفاعات زاگرس و ایران مرکزی را پوشانده و تعدادشان نزدیک به 114 تپه است.

دلایلی که باعث جذب جهانگرد به این مناطق می شوند

یخچالهای نمکی یکی از اصلی ترین دلایل جذب جهانگرد به این منطقه هستند. این پدیده های طبیعی به علت حرکت مرکز گرای گنبدهای نمکی در جهت شیب زمین، در حاشیه تپه های نمکی بوجود می آیند. این یخچالها به علت شباهت فراوانی که به یخچالهای یخی دارند، به این نام نامگذاری شده اند.

رنگ سفید نمک به زیبایی و وضوح قابل رویت هست. این پدیده را به راحتی میتوان در قسمت شرقی جاده کنگان- بوشهر به صورت کوهی سفید به تماشا نشست. فرسایش آبی که به مرور در نمکهای این تپه ها ایجاد شده، شکل توده ای و پنبه ای زیبایی را به بخشهایی از این گنبدهای نمکی بخشیده است. این فرسایشها به صورت پنجه ای بوده و برای زمین شناسان مهم هستند. آبشارهایی که از نمک درست شده اند، یکی از دیدنی ترین منظره ها را به شما هدیه می دهند. این آبشارها بر اثر تبخیر آب در راستا رودها بوجود آمده و در اواسط بهار تا اوایل پاییز قابل رویت هستند. غارهای نمکی بر اثر انحلال رسوبات نمکی در نقاط مختلف این تپه و گنبدهای نمکی دیده می شوند. در داخل این غارها، بلورهای نمکی جلوه هایی دیدنی به این پدیده های طبیعی بخشیده اند.

تنوع رنگ گنبدها گنبد نمکی جاشک بوشهر به علت تنوع رنگ نمکها و ناخالصی در آنها بوجود آمده و رنگ های سفید، قرمز، قهوه ای، زرد، سیاه و نارنجی زیبایی را بطور کامل در ذهن انسان تداعی می نمایند. تخت دیو به علت اختلاف در میزان فرسایش پذیری سنگها به صورت لایه و ستون های جدا از هم در این تپه و گنبدهای نمکی زیبا بوجود آمده و بسیار دیدنی هست.

پوشش گیاهی و حیات وحش

به علت آب و هوای خاص این منطقه یعنی باران کم و خاک نامرغوب و غیر حاصلخیز، پوشش گیاهی این منطقه قابل توجه نیست. این منطقه شامل گونه هایی از قبیل درختان و درختچه های کنار، بنه، کلخونگ، کهور، بادام کوهی و گونه های بوته ای از قبیل گرامینه و درمنه، خارشتر، گون، افدرا و گیاهانی با طبع شور پسند هست. گونه های جانوری در این منطقه شامل کل و بز، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی از قبیل باقرقره، کبک، زنبور خورها، تیهو، پرستوها هستند. البته، در گذشته قوچ، میش و آهو هم جز این حیات وحش بودند. هر ساله جهانگردان و کوهنوردان فراوانی برای دین این تپه و گنبدهای نمکی زیبا روانه بوشهر می شوند و از دیدن این طبیعت زیبا لذت می برند.

در ادامه بخوانیداستان بوشهر | سرزمین نعمت های بی شمار خدادادی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7157

به "گنبد نمکی جاشک بوشهر؛ دیدنی حیرت آور در جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد نمکی جاشک بوشهر؛ دیدنی حیرت آور در جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید