صادرات برق به علت احتیاج داخلی کاهش یافته است

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مدیر عامل شرکت فراوری، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: گرچه با همه کشورهایی که دارای مرز زمینی هستیم تبادل الکتریکی داریم اما به علت احتیاج داخلی فعلا صادرات را کاهش داده ایم.

صادرات برق به علت احتیاج داخلی کاهش یافته است

به گزارش خبرنگاران، محمدحسن متولی زاده روز دوشنبه در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر توسعه روابط برقی با کشورهای همسایه و استفاده از منابع آن برای توسعه صنعت برق کشور و حضور بخش خصوصی در این امر اضافه نمود:این مطلب درستی نیست که حضور بیشتر بخش خصوصی در توسعه صادرات برق اثر گذار است.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای دنیا هم بخش کوچکی از شرکت های خصوصی در صادرات برق کشورشان نقش دارند.

مدیر عامل توانیر اعلام کرد: از طرف دیگر در بیشتر کشورهای همسایه ایران، بخش دولتی در صادرات و واردات برق نقش اصلی را برعهده دارد و براین اساس تمایل دارند بخش دولتی ما هم در این زمینه ورود نموده و کار خرید و فروش برق را سامان دهد.

متولی زاده گفت: تنها در کشور ترکیه بخش خصوصی بیشتر در این حوزه ورود نموده که ما هم برای تبادل برق با این کشور فراخوانی به بخش خصوصی خود داده و بعضی شرکت ها ورود نموده و منابع حاصل به طور مساوی در همه صنعت استفاده شده و می گردد.

وی در عین حال ورود بیشتر بخش خصوصی کشورمان به امر صادرات و واردات برق را مثبت ارزیابی نکرد و گفت: این کار احتمال بروز بعضی مسائل را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: اکنون با همه کشورهایی که مرز زمینی داریم، ارتباط الکتریکی داریم اما سال جاری به علت افزایش دمای هوا و بروز خشکسالی، این کشورها هم با مسائلی روبرو شده اند و نمی توانند خیلی در زمینه تامین برق ما را همراهی نمایند.

متولی زاده اضافه نمود: مقدار واردات را افزایش دادیم ولی این کشورها خود هم با مشکل روبرو شده اند. به اسم مثال ترکیه با کمبود حدود 3 هزار مگاواتی برق روبرو شده است.

وی در عین حال از کاهش صادرات برق کشورمان اطلاع داد و گفت: همواره کوشش شده در قراردادهای بین المللی ثبات و پایداری داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت توانیر اضافه نمود: علیرغم محدودیت هایی که سال جاری داشتیم، سعی کردیم طبق قرارداد ارسال برق را داشته باشیم، به طوری که طرف های قرارداد به علت رعایت مفاد قراردادی در گذشته از ما قدردانی داشتند.

متولی زاده ادامه داد: صادرات برق به حداقل رسیده و کوشش کردیم واردات برق را افزایش دهیم؛ به طوری که صادرات برق به عراق که در هفته گذشته به 50 مگاوات رسیده بود، اکنون به صفر رسیده و صادرات برق به افغانستان هم حدود 100 مگاوات است که این ارقام، نسبت به احتیاج 66 هزار مگاواتی برق در کشور بسیار ناچیز است.

وی اضافه نمود: واردات برق هم در شبانه روز گذشته 350 مگاوات بود در حالی که در بیشترین مقدار، در تابستان سال جاری واردات 650 مگاواتی را هم داشته ایم؛ در هر حال احتیاج است فرایند مصرف را اصلاح و همکاری لازم را داشته باشیم تا بتوانیم از این منبع کشور بدرستی استفاده کنیم.

مدیرعامل توانیر درباره مصوبه شب گذشته هیات دولت مبنی بر اختصاص اعتبار به وزارت نیرو و نفت اعلام کرد: در خواست ما مجوز فروش اوراق مشارکت است تا برای سرمایه گذاری استفاده گردد.

متولی زاده در عین حال مصوبه دولت برای کاهش بعضی مطالبات موثر دانست.

وی گفت: اکنون حدود 3 هزار مگاوات ظرفیت درحال ساخت داریم که تکمیل آنها احتیاج به 10 هزار میلیارد تومان منابع دارد. کوشش می کنیم منابع لازم به وسیله سازمان برنامه و بودجه تامین گردد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13298

به "صادرات برق به علت احتیاج داخلی کاهش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات برق به علت احتیاج داخلی کاهش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید